Renault Trafic Sisällysluettelo Renault Trafic I (1980–2000) | Renault Trafic II (2001–2014) | Renault Trafic III (2014–) | Lähteet | Aiheesta muualla | NavigointivalikkoInfobox OKInfobox OKInfobox OKTata Motors says holding margins a challengeWinners – 2002Renault Trafic 2012New Nissan NV300 van to replace PrimastarFiatilta melkoinen pakettiautoyllätysRenault Trafic: Tonniluokan liikkuva toimistoRenault Trafic 2015
RenaultPakettiautot1980-luvun autot1990-luvun autot2000-vuosikymmenen autot2010-luvun autot
Renault’npakettiautomalliRenault EstafettenMasternokka-akselillaYhdysvaltainOpelinVauxhallinArenaTata MotorsVivarollaNissan PrimastarPariisissaEnglanninLutonissaBarcelonassaEspanjassaVuoden pakettiautoksiEuro NCAProbottivaihteistonNV300Fiat Talentostart/stop-järjestelmäGeneven autonäyttelyssäRenault F1AlaskanArkanaCapturKwidTwingoClioDokkerDusterSanderoLodgyLoganMéganeKadjarKangooScénicTalismanEspaceKoleos345678910111214151617181920212530Alliance/EncoreFuegoMedallionSafranePremierTorinoRodeoAvantime4CVCaravelleColoraleDauphineDauphinoiseFlorideFrégateOndineCeltaquatreJuvaquatreNervastellaPrimaquatreReinastellaViva Grand SportVivaquatreVivasix10CV12CV35CV40CV50CV / 50/60CVAAG/AG-1BCDEG/H/JL/MN(a)/N(b)/SN(c)/Q/U(a/e)R/TUAS/VX/X-1YA106A108A110A305A310A610/GTAClio Renault SportSpiderMégane Renault SportClio V6 Renault SportAlpine 210 RSAlticaArgosBRVEspace F1EPUREEVEEgeusEtoile FilanteFiftieFluenceInitialeKoléosLagunaMéganeNextRacoonScénicTalismanVESTA 2WindSteppeEstafetteFourgonetteKangooExpressKeraxMagnumMascottMasterMessengerMidlumTrafic50-sarjaLodgyLoganSanderoDusterDokkerSM3SM5SM7
Renault Trafic
Siirry navigaatioon
Siirry hakuun
Renault Trafic on Renault’n vuodesta 1981 lähtien valmistama keskikokoinen pakettiautomalli, joka korvasi Renault Estafetten.
Sisällysluettelo
1 Renault Trafic I (1980–2000)
2 Renault Trafic II (2001–2014)
3 Renault Trafic III (2014–)
4 Lähteet
4.1 Viitteet
5 Aiheesta muualla
Renault Trafic I (1980–2000) |
Renault Trafic I | |
---|---|
Dieselkäyttöinen Renault Trafic | |
Valmistustiedot | |
Valmistusmaa | Argentiina Chile Espanja Ranska |
Valmistaja | Renault |
Valmistusvuodet | 1980–2000 |
Korimalli | pakettiauto pikkubussi lava-auto |
Edeltäjä | Renault Estafette |
Seuraaja | Renault Trafic II |
Teknisesti samankaltaisia | Opel Arena Tata Winger |
Iskutilavuus | 1,4–2,5 l |
Polttoaine | bensiini diesel |
Vetotapa | etuveto takaveto neliveto |
Vaihteisto | 5-vaihteinen manuaali |
Infobox OK |
Ensimmäisen sukupolven Renault Trafic tuli markkinoille syyskuussa 1980 korvaamaan ikääntyneen Renault Estafetten, jota oli valmistettu jo vuodesta 1959. Samaan aikaan esiteltiin myös suuremman kokoluokan malli, Master.
Traficia tarjottiin tehdasvalmisteisina versioina ja alustana korinrakentajille lukuisina eri vaihtoehtoina. Etuvetoinen Traction (T) oli tarjolla alusta alkaen ja takavetoinen Propulsion (P) tuli markkinoille maaliskuussa 1981. Etuveto laskee kuormatilan lattiaa ja takaveto antaa paremman pidon sekä vahvemman voimalinjan, kun ajoneuvo on raskaasti kuormattu. Myös kantavuuksia oli saatavilla 800–1 400 kilon välillä kokonaispainon ollessa 2,1–3,0 tonnia.
Bensiinimoottoriksi oli tuotannon alkuvaiheessa tarjolla 1,4- ja 1,6-litraiset työntötankomoottorit (OHV). Dieseliksi oli saatavana 2,1- ja 2,5-litraiset kannen yläpuolisella nokka-akselilla (OHC) varustetut moottorit. Suuremmalla bensiinimoottorilla ja dieselillä varustetuissa Traficeissa oli pidennetty keula (tietolaatikon kuvassa), jotta moottorit mahtuisivat konepellin alle. Yhdysvaltain markkinoille vietiin myös 2,2-litraista OHC:tä.
1980-luvun puolivälissä 1,6-litrainen työntötankomoottori korvattiin 1,7-litraisella OHC-moottorilla, joka sopi normaalille ei-pidennetylle keulalle, mutta vaati kuitenkin pienen kohouman konepeltiin. Vuonna 1985 esiteltiin nelivetoinen Trafic 4×4, jonka akseliväli oli muita vetotapoja lyhyempi.
Vuonna 1990 Trafic kävi läpi kasvojenkohotuksen, jossa keulan muotoja pyöristettiin ulkonäon nykyaikaistamiseksi. Uusi keula kätki myös sisäänsä kaikki moottorit, eikä pidennettyä keulaa enää tarvittu.
Toinen kasvojenkohotus tuli vuonna 1995. Siinä Traficiin vaihdettiin uusi etusäleikkö ja takavalot, sivupeilejä suurennettiin sekä ohjaamossa kojelauta ja istuimet vaihdettiin nykyaikaisempiin.
Vuoden 1997 alussa alkoi yhteistyö General Motorsin kanssa, jonka johdosta Traficia alettiin myös myydä Opelin ja Vauxhallin merkeillä, mallinimellä Arena.
Pitkä 20 vuotta kestänyt valmistusaika päätyi lopulta vuonna 2000. Vuonna 2007 intialainen Tata Motors aloitti Traficiin perustuvan pakettiauton ja pikkubussimallin valmistuksen, jonka nimeksi tuli Tata Winger. Valmistaja käyttää autossa omia moottoreitaan.[1]
Renault Trafic II (2001–2014) |
Renault Trafic II | |
---|---|
Valmistustiedot | |
Valmistusmaa | Iso-Britannia Espanja |
Valmistaja | Renault |
Valmistusvuodet | 2001–2014 |
Korimalli | pakettiauto pikkubussi |
Edeltäjä | Renault Trafic I |
Seuraaja | Renault Trafic III |
Teknisesti samankaltaisia | Nissan Primastar Opel Vivaro A |
Iskutilavuus | 1,9–2,5 l |
Teho | 82–148 hv |
Polttoaine | bensiini diesel |
Vetotapa | etuveto |
Vaihteisto | 6-vaihteinen manuaali 6-vaihteinen robotti |
Henkilöluku | 2–9 |
Infobox OK |
Toisen sukupolven Renault Trafic esiteltiin vuonna 2001. Sisarmalli Opel Arena korvattiin Traficin kanssa lähes identtisellä Vivarolla. Kolmantena joukkoon liittyi myös Nissan Primastar. Auton suunnitteli Renault Pariisissa ja sitä valmistettiin Englannin Lutonissa samalla tehtaalla Vivaron kanssa. Primastaria taas valmistettiin Barcelonassa Espanjassa. Opelin ja Renault’n korotetulla katolla varustetut versiot tulivat kuitenkin Nissanin kanssa samalta tuotantolinjalta.
Trafic ja Vivaro valittiin Vuoden pakettiautoksi 2002.[2]
Vuoden 2012 Euro NCAP -kolaritestistä Trafic sai tulokseksi kaksi tähteä viidestä. Pistemenetykset johtuivat lähinnä puutteellisesta jalankulkijoiden suojasta ja elektronisten ajoavustimien puuttumisesta.[3]
Traficia valmistettiin kolmena eri versiona: pakettiautona, pikkubussi Passengerina (7, 8 tai 9 istuinta) ja näiden yhdistelmämalli Combina (6 tai 9 istuinta). Saatavana oli kaksi akselipituutta ja korkeutta. Kuormatilaa oli korimallista riippuen 5–8,4 kuutiometriä.
Suomessa Traficin moottorivalikoima koostui aluksi 1,9- (82/101 hv) ja 2,5-litraisista (148 hv) dCi-dieselmoottoreista sekä 2,0-litraisesta (117 hv) bensiinimoottorista. 2,5-litraisen dieselin yhteyteen sai halutessaan kuusiportaisen Quickshift-robottivaihteiston.
Vuonna 2006 Trafic koki kasvojenkohotuksen, jossa se sai uudet puskurit, etusäleikön ja ajovalot. Uusia moottorivaihtoehtoja olivat 2,0-litraiset (90/114 hv) dCi-dieselit, jotka korvasivat aiemmat 1,9 litran moottorit.
Moottorivalikoimasta poistettiin 2,5-litrainen diesel vuonna 2012, jolloin ainoaksi vaihtoehdoksi jäi 2,0 litran moottori.
Renault Trafic III (2014–) |
Renault Trafic III | |
---|---|
Valmistustiedot | |
Valmistusmaa | Ranska |
Valmistaja | Renault |
Valmistusvuodet | 2014– |
Korimalli | pakettiauto pikkubussi |
Edeltäjä | Renault Trafic II |
Teknisesti samankaltaisia | Fiat Talento Nissan NV300 Opel Vivaro B |
Mitat ja tekniset tiedot | |
Kuormatila | 5,2–8,6 m³ |
Pituus | 4 999–5 399 mm |
Akseliväli | 3 098–3 498 mm |
Leveys | 2 283 mm |
Korkeus | 1 971–2 493 mm |
Iskutilavuus | 1,6 l |
Teho | 90–140 hv |
Polttoaine | diesel |
Polttoainesäiliö | 80 l |
Vetotapa | etuveto |
Vaihteisto | 6-vaihteinen manuaali |
Henkilöluku | 2–9 |
Infobox OK |
Kolmannen sukupolven Renault Trafic esiteltiin vuonna 2014. Kolmikosta jäi nyt pois Nissan Primastar, mutta vuonna 2016 esiteltiin sen seuraaja, NV300, joka perustuu Vivaroon ja Traficiin.[4] Kolmas sisarmalli on niin ikään vuonna 2016 esitelty Fiat Talento.[5] Traficin tuotanto siirtyi Ranskan Sandouvilleen, jossa valmistetaan myös korkealla katolla varustetut Vivarot.
Edellismallin tavoin saatavana on kaksi pituus- ja korkeusvaihtoehtoa. Erilaisia yhdistelmiä on kaiken kaikkiaan jopa 270 kappaletta. Tavaratilaa on korimallista riippuen 5,2 kuutiometristä aina 8,6 kuutiometriin.[6]
Vuoden 2015 Euro NCAP -kolaritestistä Trafic sai tulokseksi kolme tähteä viidestä.[7]
Moottorivaihtoehdot ovat 1,6 dCi (90 hv) ja 1,6 dCi Twin Turbo (120/140 hv), joissa on molemmissa kuusivaihteinen manuaalivaihteisto sekä start/stop-järjestelmä.[8]
Pakettiauton vakiovarustukseen kuuluu kuusi turvatyynyä, ESP, mäkilähtöavustin, 16 tuuman teräsvanteet osittain peittävin pölykapselein, kauko-ohjattu keskuslukitus, sähköikkunat, manuaali-ilmastointi, LED-päiväajovalot, Bluetooth-järjestelmä, lämmitettävät sähköpeilit, vakionopeudensäädin, ikkunaton liukuovi matkustajan puolella ja kuudessa suunnassa säädettävä kuljettajan istuin.[9]
Design-paketti 1 lisää varustukseen korinväriset takavalojen kehykset, etupuskurin ja liukuoven kiskon suojalistan.[10]
Design-paketti 2 sisältää lisäksi sumuvalot, korinväriset ulkopeilit ja kromatun etusäleikön.[10]
Trafic NAVI+ -kampanjamalleissa on normaalin varustuksen lisäksi Media Nav -navigointi- ja multimediajärjestelmä, nahkaverhoiltu ohjauspyörä, peruutustutka ja -kamera, sumuvalot sekä sade- ja valotunnistin.[11]
Geneven autonäyttelyssä keväällä 2017 esiteltiin Trafic Formula Edition -erikoismallisto, jonka ulkoasua koristavat Renault F1 -tallin mukaiset teippaukset. Vakiovarusteluun kuuluu mustat 17 tuuman kevytmetallivanteet, Media Nav -navigointi- ja multimediajärjestelmä, metalliväri, peruutustutka ja -kamera, automaatti-ilmastointi, nahkaverhoiltu ohjauspyörä ja sumuvalot. Formula Edition -malli on saatavana vain suuremman Twin Turbo -moottorin yhteydessä.[12]
Lähteet |
- Trafic-esite. Renault S.A., 12/2014.
Viitteet |
↑ Tata Motors says holding margins a challenge Reuters. 18.6.2007. Viitattu 16.9.2015. (englanniksi)
↑ Winners – 2002 Van of the Year. Viitattu 12.10.2015. (englanniksi)
↑ Renault Trafic 2012 Euro NCAP. Viitattu 19.4.2018. (englanniksi)
↑ New Nissan NV300 van to replace Primastar Auto Express. 17.2.2016. Viitattu 19.2.2016. (englanniksi)
↑ Fiatilta melkoinen pakettiautoyllätys Tekniikan Maailma. 29.3.2016. Viitattu 17.1.2019.
↑ Renault Trafic: Tonniluokan liikkuva toimisto Ilta-Sanomat. 29.6.2014. Viitattu 25.9.2015.
↑ Renault Trafic 2015 Euro NCAP. Viitattu 19.4.2018. (englanniksi)
↑ Esite 12/2014, s. 7–8, 16.
↑ Esite 12/2014, s. 17–18.
↑ ab Esite 12/2014, s. 15.
↑ Nyt kattava vakiovarustelu – Renault NAVI+. Intohimouutiset, maaliskuu 2016, s. 14. Renault Suomi.
↑ Uusi Renault Trafic Formula Edition -erikoismallisto. Intohimouutiset, huhtikuu 2017, s. 8. Renault Suomi.
Aiheesta muualla |
Kuvia tai muita tiedostoja aiheesta Renault Trafic Wikimedia Commonsissa
Renault-mallit
Nykyiset | Alaskan | Arkana | Captur | Kwid | Twingo | Clio | Dokker | Duster | Sandero | Lodgy | Logan | Mégane | Kadjar | Kangoo | Scénic | Talisman | Espace | Koleos |
---|---|
Numeraaliset | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 25 | 30 |
Nimelliset | Alliance/Encore | Fuego | Medallion | Safrane | Premier | Torino | Rodeo | Avantime |
Toisen maailmansodan jälkeiset | 4CV | Caravelle | Colorale | Dauphine | Dauphinoise | Floride | Frégate | Ondine |
Maailmansotien väliset | Celtaquatre | Juvaquatre | Nervastella | Primaquatre | Reinastella | Viva Grand Sport | Vivaquatre | Vivasix |
Ensimmäistä maailmansotaa edeltävät | 10CV | 12CV | 35CV | 40CV | 50CV / 50/60CV | A | AG/AG-1 | B | C | D | E | G/H/J | L/M | N(a)/N(b)/S | N(c)/Q/U(a/e) | R/T | U | AS/V | X/X-1 | Y |
Alpine–Renault | A106 | A108 | A110 | A305 | A310 | A610/GTA |
Renault Sport | Clio Renault Sport | Spider | Mégane Renault Sport | Clio V6 Renault Sport |
Konseptit | Alpine 210 RS | Altica | Argos | BRV | Espace F1 | EPURE | EVE | Egeus | Etoile Filante | Fiftie | Fluence | Initiale | Koléos | Laguna | Mégane | Next | Racoon | Scénic | Talisman | VESTA 2 | Wind | Steppe |
Paketti- ja kuorma-autot | Estafette | Fourgonette | Kangoo | Express | Kerax | Magnum | Mascott | Master | Messenger | Midlum | Trafic | 50-sarja |
Dacia-merkki | Lodgy | Logan | Sandero | Duster | Dokker |
Renault-Samsung Motors | SM3 | SM5 | SM7 |
Luokat:
- Renault
- Pakettiautot
- 1980-luvun autot
- 1990-luvun autot
- 2000-vuosikymmenen autot
- 2010-luvun autot
(window.RLQ=window.RLQ||[]).push(function()mw.config.set("wgPageParseReport":"limitreport":"cputime":"0.432","walltime":"0.555","ppvisitednodes":"value":6524,"limit":1000000,"ppgeneratednodes":"value":0,"limit":1500000,"postexpandincludesize":"value":93729,"limit":2097152,"templateargumentsize":"value":34492,"limit":2097152,"expansiondepth":"value":13,"limit":40,"expensivefunctioncount":"value":0,"limit":500,"unstrip-depth":"value":0,"limit":20,"unstrip-size":"value":5457,"limit":5000000,"entityaccesscount":"value":1,"limit":400,"timingprofile":["100.00% 432.207 1 -total"," 53.02% 229.170 3 Malline:Auto"," 51.55% 222.813 3 Malline:Tietolaatikko"," 31.22% 134.938 1 Malline:Viitteet"," 24.90% 107.609 7 Malline:Verkkoviite"," 20.49% 88.555 42 Malline:Tietolaatikko/tietorivi"," 13.37% 57.806 13 Malline:Kotoista_päiväys"," 12.94% 55.932 3 Malline:Tietolaatikko/kuva"," 12.33% 53.309 13 Malline:Onko_päiväys_ISO_8601_muodossa?"," 8.80% 38.053 3 Malline:Wikidata-fr"],"scribunto":"limitreport-timeusage":"value":"0.131","limit":"10.000","limitreport-memusage":"value":2402998,"limit":52428800,"cachereport":"origin":"mw1326","timestamp":"20190504171150","ttl":2592000,"transientcontent":false););"@context":"https://schema.org","@type":"Article","name":"Renault Trafic","url":"https://fi.wikipedia.org/wiki/Renault_Trafic","sameAs":"http://www.wikidata.org/entity/Q1140952","mainEntity":"http://www.wikidata.org/entity/Q1140952","author":"@type":"Organization","name":"Contributors to Wikimedia projects","publisher":"@type":"Organization","name":"Wikimedia Foundation, Inc.","logo":"@type":"ImageObject","url":"https://www.wikimedia.org/static/images/wmf-hor-googpub.png","datePublished":"2012-04-05T16:48:32Z","dateModified":"2019-01-17T17:08:34Z"(window.RLQ=window.RLQ||[]).push(function()mw.config.set("wgBackendResponseTime":135,"wgHostname":"mw1263"););