Opel Ascona C Indholdsfortegnelse Modelhistorie | Motorer | Sikkerhed | J-Car-modeller i andre lande | Cabrioletombygninger | Noter | Eksterne henvisninger | NavigationsmenurBilmodell sortering (på svensk)rOfficielt dansk webstedOfficielt internationalt websted
MovanoVivaroChevetteTigraTigra TwinTopCorsaABCVitaABOlympia RekordRekordP1P2AsconaABCVectraABCMantaCalibraKapitänAdmiralDiplomatSenatorMerivaAZafiraASintraBlitzV 3000Bedford BlitzIsuzu MidiCampoArenaPatentmotorwagen „Lutzmann"4/8 PS „Doktorwagen"4/12 PS „Laubfrosch"RegentOpel 1 Liter til Opel „6"P4OlympiaKadett ISuper 6AdmiralKapitän '39
Opel AsconaStore mellemklassebilerForhjulstrukne bilerBiler introduceret i 1981Biler fra 1980'erne
stor mellemklassebilOpelaugust1981oktober1988General Motorsforhjulstræksedancombi coupékarosserifabrikantercabrioletforhandlernetmotorernemodelår1983katalysatorVectra AsvenskeforsikringsselskabFolksamulykkerStorbritannienVauxhall CavalierstationcarudgaveHoldenAustralienVolkswagen Passat VariantVectra BNordamerikaChevrolet CavalierBuick SkyhawkOldsmobile FirenzaCadillac CimarroncoupéudgaverBrasilienChevrolet MonzaAustralienHolden CamiraJapanIsuzu Aska1990'erneDaewooEsperocabrioletKeinathMichelotti
(function()var node=document.getElementById("mw-dismissablenotice-anonplace");if(node)node.outerHTML="u003Cdiv class="mw-dismissable-notice"u003Eu003Cdiv class="mw-dismissable-notice-close"u003E[u003Ca tabindex="0" role="button"u003ELuku003C/au003E]u003C/divu003Eu003Cdiv class="mw-dismissable-notice-body"u003Eu003Cdiv id="localNotice" lang="da" dir="ltr"u003Eu003Cpu003EI u003Ca href="/wiki/Wikipedia:Fokusm%C3%A5ned/maj_2019" title="Wikipedia:Fokusmåned/maj 2019"u003Emaj 2019u003C/au003E fokuserer vi på u003Cbu003Elokaliteter i Danmark som ikke er beskrevet på dansk Wikipediau003C/bu003E.u003Cbr /u003EDu kan desuden deltage i årets u003Ciu003Eu003Ca href="/wiki/Bruger:Ramloser/for%C3%A5rskonkurrence_2019" title="Bruger:Ramloser/forårskonkurrence 2019"u003Eforårskonkurrenceu003C/au003Eu003C/iu003E.nu003Ciu003Eu003Csmallu003E(u003Ca href="/wiki/Hj%C3%A6lp:Sitenotice" title="Hjælp:Sitenotice"u003ELæs her om sitenoticeu003C/au003E)u003C/smallu003Eu003C/iu003Enu003C/pu003Eu003C/divu003Eu003C/divu003Eu003C/divu003E";());
Opel Ascona C
Spring til navigation
Spring til søgning
Opel Ascona C | |
---|---|
Opel Ascona sedan (1981−1984) | |
Produktion | |
Producent | Opel |
Koncern | General Motors |
Model | Ascona |
Produktionsår | 1981−1988 |
Karrosseri og platform | |
Type | Stor mellemklassebil |
Karrosseriformer | 4-dørs sedan 5-dørs combi coupé |
Teknik | Tværliggende frontmotor, forhjulstræk |
Beslægtede | Daewoo Espero |
Drivlinje | |
Motorer | Benzin: 1,3−2,0 liter (44−96 kW) |
Dimensioner og vægt | |
Akselafstand | 2574 mm |
Længde | 4264−4366 mm |
Bredde | 1668 mm |
Højde | 1385−1395 mm |
Egenvægt | 920−1090 kg |
Kronologi | |
Forgænger | Opel Ascona B |
Efterfølger | Opel Vectra A |
Opel Ascona C var en stor mellemklassebil fra Opel, som var i produktion fra august 1981 til oktober 1988. Modellen var Opel-varianten af den i talrige lande fremstillede såkaldte J-Car-serie fra General Motors.
Indholdsfortegnelse
1 Modelhistorie
1.1 Generelt
1.2 Ascona C1 (8/1981−10/1984)
1.3 Ascona C2 (10/1984−8/1986)
1.4 Ascona C3 (8/1986−10/1988)
2 Motorer
3 Sikkerhed
4 J-Car-modeller i andre lande
5 Cabrioletombygninger
6 Noter
7 Eksterne henvisninger
Modelhistorie |
Generelt |
For første gang i denne klasse benyttede Opel forhjulstræk. Ascona C fandtes som to- og firedørs sedan samt som femdørs combi coupé med stor bagklap. Flere karosserifabrikanter havde specialiseret sig i at ombygge den todørs sedan til en cabriolet, som også kunne købes gennem det regulære Opel-forhandlernet.
Ascona C's historie kan opdeles i tre kapitler. Versionerne adskiller sig en smule i karrosseri og udstyr. Den væsentligste ændring var overgangen fra Ascona C1 til Ascona C2, hvor der også fandt omfattende karrosseriændringer sted.
Ascona C1 (8/1981−10/1984) |
Ascona C1 fandtes med motorerne 1.3 N, 1.3 S, 1.6 N, 1.6 SH, 1.8 E (fra modelår 1983) og 1.6 D.
Udstyrsniveauer:
- Basismodel (uden tilnavn, alle karrosserivarianter, ikke med 1.8 E-motor)
Luxus (alle karrosserivarianter, alle motorer)
Berlina (alle karrosserivarianter, alle motorer)
CD (fra modelår 1983, kun fire- og femdørs, kun med 1.8 E-motor)
SR (alle karrosserivarianter, kun med 1.6 SH-motor), SR/E (fra modelår 1983, alle karrosserivarianter, kun med 1.8 E-motor)
Specialmodeller:
Touring (fra modelår 1983, fire- og femdørs, 1.3 N, 1.3 S, 1.6 N, 1.6 SH og 1.6 D)
J (modelår 1984, alle karrosserivarianter, 1.3 N, 1.3 S, 1.6 N og 1.6 SH)
Sport (modelår 1984, to- og firedørs, kun 1.6 SH og 1.8 E)
Bagfra
Opel Ascona som todørs sedan (1981–1984)
Ascona C2 (10/1984−8/1986) |
Ændringer i forhold til Ascona C1:
- Nye forlygter og blinklys
- Alle modeller med kølergrill fra Ascona CD
- Baglygter med sorte striber
- Nye sæder og sædekonsoller fra Kadett E
Kombiinstrument fra Kadett E- Stor kabinelampe i nyt design fra Kadett E
- Bakspejl befæstiget på forrude
Kofangere og pyntelister i grå i stedet for sort. På visse modeller også brun.- Motorer med Varajet-karburator med manuel choker
Motorer: 1.3 N, 1.3 S, 1.6 N, 1.6 N med Euronorm (fra modelår 1986), 1.6 SH, 1.8 E, 1.6 D(A) og 1.8 NE fra modelår 1985 (ikke for todørs sedan).
1.8 NE havde for første gang i Ascona reguleret katalysator, mens 1.6 N med Euronorm var forberedt for eftermontering af katalysator.
Udstyrsvarianter:
LS (tidligere Ascona, alle karrosserivarianter, alle motorer undtagen 1.8 E)
GL (tidligere Luxus, alle karrosserivarianter, alle motorer)
GLS (tidligere Berlina, fire- og femdørs, alle motorer)
CD (fire- og femdørs, kun 1.6 SH, 1.8 NE og 1.8 E)
GT (tidligere SR og SR/E, alle karrosserivarianter, kun 1.6 SH, 1.8 NE og 1.8 E)
Specialmodeller:
GT/Sport (modelår 1986, alle karrosserivarianter, motorer som GT)
Touring (modelår 1986, fire- og femdørs, 1.6 N, 1.6 SH, 1.8 NE, 1.8 E og 1.6 D)
Opel Ascona sedan (1984–1986)
Bagfra
Opel Ascona GT
Ascona C3 (8/1986−10/1988) |
Ændringer i forhold til Ascona C2:
- Nye baglygter inkl. ny hækblænde
- Ny frontspoiler til alle versioner
- Hvide blinklys fortil
- Ny kølergrill lakeret i bilens farve
- Kofangere, pyntelister og skrifttræk i blå-grå
Motorer: 1.6 N, 1.6 SV (kun modelår 1987), 1.8 NV, 1.6 NZ, 1.6 LZ, 2.0 NE, 2.0 NEF, 2.0 SEH, 1.6 DA.
Udstyrsvarianter:
LS (alle karrosserivarianter, alle motorer undtagen 2.0 SEH)
GL, fra modelår 1988 Touring (fire- og femdørs, alle motorer undtagen 2.0 SEH)
GLS, fra modelår 1988 GLS Exklusiv (fire- og femdørs, alle motorer undtagen 2.0 SEH)
GT, fra modelår 1988 GT/Sport (alle karrosserivarianter, 1.6 SV (kun 1987), 1.8 NV (kun 1988), 2.0 NE, 2.0 SEH)
Specialmodeller:
Jubilee (modelår 1987, fire- og femdørs, 1.6 NZ, 2.0 NE, 1.8 NV i 1987 eksklusivt for Jubilee)
Sprint (Irmscher-version, fra modelår 1987, kun firedørs, 2.0 NE og 2.0 SEH), fremstillet af Irmscher i 1.399 eksemplarer i fire farvetoner. I Schweiz hed modellen i200 og blev bygget af Irmscher i 879 eksemplarer. Til det britiske marked blev modellen fremstillet med højrestyring under navnet Vauxhall Cavalier Calibre i ca. 500 eksemplarer af Irmscher.
I oktober 1988 blev modellen afløst af Vectra A. Frem til produktionens indstilling blev der fremstillet 1.721.647 eksemplarer af Ascona C.[1]
Opel Ascona sedan (1986–1988)
Bagfra
Opel Ascona liftback (1986–1988)
Motorer |
13N (LY1) − 1,3 liter, 44 kW (60 hk), karburator Solex 35PDSI
13S (LX9) − 1,3 liter, 55 kW (75 hk), karburator GM Varajet II
13S (LX9) − 1,3 liter, 55 kW (75 hk), karburator Pierburg 2E3
16N (LY5) − 1,6 liter, 55 kW (75 hk), karburator Pierburg 1B1
C16NZ (L73) − 1,6 liter, 55 kW (75 hk), centralindsprøjtning Multec, katalysator
E16NZ (L73) − 1,6 liter, 55 kW (75 hk), centralindsprøjtning Multec, forberedt til eftermontering af katalysator
16SV (2H1) − 1,6 liter, 60 kW (82 hk), karburator Pierburg 2E3
16SH (L16) − 1,6 liter, 66 kW (90 hk), karburator GM Varajet II
E18NV (LV9) − 1,8 liter, 62 kW (84 hk), elektronisk styret (Ecotronic) karburator Pierburg 2EE, forberedt til eftermontering af katalysator
C18NE (LV6) − 1,8 liter, 74 kW (100 hk), indsprøjtning Bosch LU-Jetronic, katalysator
18E (LV6) − 1,8 liter, 85 kW (115 hk), indsprøjtning Bosch LE-Jetronic
C20NEF − 2,0 liter, 74 kW (100 hk), indsprøjtning Bosch Motronic ML4.1, katalysator (myndighedsversion)
20NE (LE4) − 2,0 liter, 85 kW (115 hk), indsprøjtning Bosch Motronic ML4.1
C20NE (LE4) − 2,0 liter, 85 kW (115 hk), indsprøjtning Bosch Motronic ML4.1, katalysator
20SEH (2H4) − 2,0 liter, 96 kW (130 hk), indsprøjtning Bosch Motronic ML4.1
16D(A) (L53) − 1,6 liter, 40 kW (54 hk), hvirvelkammer-sugediesel
Sikkerhed |
Det svenske forsikringsselskab Folksam vurderer flere forskellige bilmodeller ud fra oplysninger fra virkelige ulykker, hvorved risikoen for død eller invaliditet i tilfælde af en ulykke måles. I rapporterne Hur säker är bilen? er/var Ascona i årgangene 1982 til 1988 klassificeret som følger:
1999: Som middelbilen[2]
J-Car-modeller i andre lande |
Ascona C blev i Storbritannien solgt under navnet Vauxhall Cavalier. Den fandtes også i en stationcarudgave (Vauxhall Cavalier Estate), som ikke blev markedsført i Tyskland og Danmark. De nødvendige dele blev fremstillet af Holden i Australien. Liftbackversionens lave styktal og Kadett Caravan's store succes samt den direkte konkurrent Volkswagen Passat Variant fører til den konklusion, at Opel med denne stationcarversion kunne have solgt flere Ascona'er i Tyskland. Paradoksalt nok ignorerede man dette fænomen i Ascona C's otteårige produktionsperiode og fortsatte strategien frem til Vectra B.
I Nordamerika omfattede J-Car-serien, som Ascona C tilhørte, modellerne Chevrolet Cavalier, Buick Skyhawk, Oldsmobile Firenza og Cadillac Cimarron, som fandtes i sedan-, stationcar- og coupéudgaver. I Brasilien blev Ascona C solgt under navnet Chevrolet Monza i en i andre lande ikke tilgængelig tredørs combi coupé-version. I Australien fik Ascona lettere modifikationer på karrosseriet og blev herefter solgt som Holden Camira. I Japan blev der fremstillet en selvstændig version af J-Car, Isuzu Aska, med egne motorer. Derudover blev den i midten af 1990'erne af Daewoo producerede, på Ascona C baserede Espero, også markedsført i Tyskland.
Cabrioletombygninger |
Ascona C blev med diverse motorer og i diverse udstyrsvarianter også solgt som cabriolet på basis af den todørs sedan. De fleste biler blev af firmaet Hammond & Thiede ombygget hos karrosserifabrikanten Voll i Würzburg-Heidingsfeld. Mellem sommeren 1983 og efteråret 1988 blev der fremstillet næsten 2.900 eksemplarer. I Tyskland kunne Hammond & Thiede Cabriolet bestilles hos enhver Opel-forhandler. I Storbritannien blev cabrioletversionen solgt under navnet Vauxhall Cavalier Convertible. Af en anden udførelse, Keinath C3 Cabriolet, blev der fremstillet 434 ombyggede eksemplarer. Yderligere forsøg på en cabrioletudgave af Ascona C fra firmaerne Michelotti, Tropic og Hy-Tech mislykkedes.
Noter |
^ Werner Oswald: Deutsche Autos 1945–1990. Band 3, Motorbuch Verlag, Stuttgart 2003, ISBN 3-613-02116-1, side 286 (på tysk)
^ Bilmodell sortering (på svensk) fra Internet Archives Wayback Machine (arkiveret 8. marts 2001)
Eksterne henvisninger |
Wikimedia Commons har flere filer relateret til Opel Ascona C
|
Kategorier:
- Opel Ascona
- Store mellemklassebiler
- Forhjulstrukne biler
- Biler introduceret i 1981
- Biler fra 1980'erne
(window.RLQ=window.RLQ||[]).push(function()mw.config.set("wgPageParseReport":"limitreport":"cputime":"0.188","walltime":"0.262","ppvisitednodes":"value":831,"limit":1000000,"ppgeneratednodes":"value":0,"limit":1500000,"postexpandincludesize":"value":34982,"limit":2097152,"templateargumentsize":"value":1210,"limit":2097152,"expansiondepth":"value":11,"limit":40,"expensivefunctioncount":"value":0,"limit":500,"unstrip-depth":"value":0,"limit":20,"unstrip-size":"value":7419,"limit":5000000,"entityaccesscount":"value":1,"limit":400,"timingprofile":["100.00% 153.614 1 -total"," 41.47% 63.699 1 Skabelon:Infoboks_bil"," 24.77% 38.052 1 Skabelon:Infoboks"," 12.71% 19.528 1 Skabelon:Reflist"," 12.46% 19.137 1 Skabelon:Wikidata_image"," 10.61% 16.303 1 Skabelon:Opel"," 8.53% 13.109 1 Skabelon:Navboks"," 6.98% 10.717 1 Skabelon:Commonscat"," 3.50% 5.378 1 Skabelon:Wayback"," 2.92% 4.480 1 Skabelon:Main_other"],"scribunto":"limitreport-timeusage":"value":"0.021","limit":"10.000","limitreport-memusage":"value":1215562,"limit":52428800,"cachereport":"origin":"mw1332","timestamp":"20190514194835","ttl":2592000,"transientcontent":false););"@context":"https://schema.org","@type":"Article","name":"Opel Ascona C","url":"https://da.wikipedia.org/wiki/Opel_Ascona_C","sameAs":"http://www.wikidata.org/entity/Q2025067","mainEntity":"http://www.wikidata.org/entity/Q2025067","author":"@type":"Organization","name":"Bidragsydere til Wikimedia-projekter","publisher":"@type":"Organization","name":"Wikimedia Foundation, Inc.","logo":"@type":"ImageObject","url":"https://www.wikimedia.org/static/images/wmf-hor-googpub.png","datePublished":"2015-11-05T16:10:25Z","dateModified":"2015-12-06T16:51:20Z","image":"https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/9a/Opel_Ascona_C_front_20130104.jpg"(window.RLQ=window.RLQ||[]).push(function()mw.config.set("wgBackendResponseTime":142,"wgHostname":"mw1265"););