Skip to main content

Opel Ascona C Indholdsfortegnelse Modelhistorie | Motorer | Sikkerhed | J-Car-modeller i andre lande | Cabrioletombygninger | Noter | Eksterne henvisninger | NavigationsmenurBilmodell sortering (på svensk)rOfficielt dansk webstedOfficielt internationalt websted

MovanoVivaroChevetteTigraTigra TwinTopCorsaABCVitaABOlympia RekordRekordP1P2AsconaABCVectraABCMantaCalibraKapitänAdmiralDiplomatSenatorMerivaAZafiraASintraBlitzV 3000Bedford BlitzIsuzu MidiCampoArenaPatentmotorwagen „Lutzmann"4/8 PS „Doktorwagen"4/12 PS „Laubfrosch"RegentOpel 1 Liter til Opel „6"P4OlympiaKadett ISuper 6AdmiralKapitän '39


Opel AsconaStore mellemklassebilerForhjulstrukne bilerBiler introduceret i 1981Biler fra 1980'erne


stor mellemklassebilOpelaugust1981oktober1988General Motorsforhjulstræksedancombi coupékarosserifabrikantercabrioletforhandlernetmotorernemodelår1983katalysatorVectra AsvenskeforsikringsselskabFolksamulykkerStorbritannienVauxhall CavalierstationcarudgaveHoldenAustralienVolkswagen Passat VariantVectra BNordamerikaChevrolet CavalierBuick SkyhawkOldsmobile FirenzaCadillac CimarroncoupéudgaverBrasilienChevrolet MonzaAustralienHolden CamiraJapanIsuzu Aska1990'erneDaewooEsperocabrioletKeinathMichelotti










(function()var node=document.getElementById("mw-dismissablenotice-anonplace");if(node)node.outerHTML="u003Cdiv class="mw-dismissable-notice"u003Eu003Cdiv class="mw-dismissable-notice-close"u003E[u003Ca tabindex="0" role="button"u003ELuku003C/au003E]u003C/divu003Eu003Cdiv class="mw-dismissable-notice-body"u003Eu003Cdiv id="localNotice" lang="da" dir="ltr"u003Eu003Cpu003EI u003Ca href="/wiki/Wikipedia:Fokusm%C3%A5ned/maj_2019" title="Wikipedia:Fokusmåned/maj 2019"u003Emaj 2019u003C/au003E fokuserer vi på u003Cbu003Elokaliteter i Danmark som ikke er beskrevet på dansk Wikipediau003C/bu003E.u003Cbr /u003EDu kan desuden deltage i årets u003Ciu003Eu003Ca href="/wiki/Bruger:Ramloser/for%C3%A5rskonkurrence_2019" title="Bruger:Ramloser/forårskonkurrence 2019"u003Eforårskonkurrenceu003C/au003Eu003C/iu003E.nu003Ciu003Eu003Csmallu003E(u003Ca href="/wiki/Hj%C3%A6lp:Sitenotice" title="Hjælp:Sitenotice"u003ELæs her om sitenoticeu003C/au003E)u003C/smallu003Eu003C/iu003Enu003C/pu003Eu003C/divu003Eu003C/divu003Eu003C/divu003E";());




Opel Ascona C




Fra Wikipedia, den frie encyklopædi






Spring til navigation
Spring til søgning


































Opel Ascona C

Opel Ascona C front 20130104.jpg
Opel Ascona sedan (1981−1984)

Produktion
Producent
Opel
Koncern
General Motors
Model
Ascona
Produktionsår
1981−1988
Karrosseri og platform
Type
Stor mellemklassebil
Karrosseriformer
4-dørs sedan
5-dørs combi coupé
Teknik
Tværliggende frontmotor,
forhjulstræk
Beslægtede
Daewoo Espero
Drivlinje
Motorer
Benzin:
1,3−2,0 liter (44−96 kW)
Dimensioner og vægt
Akselafstand
2574 mm
Længde
4264−4366 mm
Bredde
1668 mm
Højde
1385−1395 mm
Egenvægt
920−1090 kg
Kronologi
Forgænger
Opel Ascona B
Efterfølger
Opel Vectra A

Opel Ascona C var en stor mellemklassebil fra Opel, som var i produktion fra august 1981 til oktober 1988. Modellen var Opel-varianten af den i talrige lande fremstillede såkaldte J-Car-serie fra General Motors.




Indholdsfortegnelse





  • 1 Modelhistorie

    • 1.1 Generelt


    • 1.2 Ascona C1 (8/1981−10/1984)


    • 1.3 Ascona C2 (10/1984−8/1986)


    • 1.4 Ascona C3 (8/1986−10/1988)



  • 2 Motorer


  • 3 Sikkerhed


  • 4 J-Car-modeller i andre lande


  • 5 Cabrioletombygninger


  • 6 Noter


  • 7 Eksterne henvisninger




Modelhistorie |



Generelt |


For første gang i denne klasse benyttede Opel forhjulstræk. Ascona C fandtes som to- og firedørs sedan samt som femdørs combi coupé med stor bagklap. Flere karosserifabrikanter havde specialiseret sig i at ombygge den todørs sedan til en cabriolet, som også kunne købes gennem det regulære Opel-forhandlernet.


Ascona C's historie kan opdeles i tre kapitler. Versionerne adskiller sig en smule i karrosseri og udstyr. Den væsentligste ændring var overgangen fra Ascona C1 til Ascona C2, hvor der også fandt omfattende karrosseriændringer sted.



Ascona C1 (8/1981−10/1984) |


Ascona C1 fandtes med motorerne 1.3 N, 1.3 S, 1.6 N, 1.6 SH, 1.8 E (fra modelår 1983) og 1.6 D.


Udstyrsniveauer:


  • Basismodel (uden tilnavn, alle karrosserivarianter, ikke med 1.8 E-motor)


  • Luxus (alle karrosserivarianter, alle motorer)


  • Berlina (alle karrosserivarianter, alle motorer)


  • CD (fra modelår 1983, kun fire- og femdørs, kun med 1.8 E-motor)


  • SR (alle karrosserivarianter, kun med 1.6 SH-motor), SR/E (fra modelår 1983, alle karrosserivarianter, kun med 1.8 E-motor)

Specialmodeller:



  • Touring (fra modelår 1983, fire- og femdørs, 1.3 N, 1.3 S, 1.6 N, 1.6 SH og 1.6 D)


  • J (modelår 1984, alle karrosserivarianter, 1.3 N, 1.3 S, 1.6 N og 1.6 SH)


  • Sport (modelår 1984, to- og firedørs, kun 1.6 SH og 1.8 E)


Ascona C2 (10/1984−8/1986) |


Ændringer i forhold til Ascona C1:


  • Nye forlygter og blinklys

  • Alle modeller med kølergrill fra Ascona CD

  • Baglygter med sorte striber

  • Nye sæder og sædekonsoller fra Kadett E


  • Kombiinstrument fra Kadett E

  • Stor kabinelampe i nyt design fra Kadett E

  • Bakspejl befæstiget på forrude


  • Kofangere og pyntelister i grå i stedet for sort. På visse modeller også brun.

  • Motorer med Varajet-karburator med manuel choker

Motorer: 1.3 N, 1.3 S, 1.6 N, 1.6 N med Euronorm (fra modelår 1986), 1.6 SH, 1.8 E, 1.6 D(A) og 1.8 NE fra modelår 1985 (ikke for todørs sedan).


1.8 NE havde for første gang i Ascona reguleret katalysator, mens 1.6 N med Euronorm var forberedt for eftermontering af katalysator.


Udstyrsvarianter:



  • LS (tidligere Ascona, alle karrosserivarianter, alle motorer undtagen 1.8 E)


  • GL (tidligere Luxus, alle karrosserivarianter, alle motorer)


  • GLS (tidligere Berlina, fire- og femdørs, alle motorer)


  • CD (fire- og femdørs, kun 1.6 SH, 1.8 NE og 1.8 E)


  • GT (tidligere SR og SR/E, alle karrosserivarianter, kun 1.6 SH, 1.8 NE og 1.8 E)

Specialmodeller:



  • GT/Sport (modelår 1986, alle karrosserivarianter, motorer som GT)


  • Touring (modelår 1986, fire- og femdørs, 1.6 N, 1.6 SH, 1.8 NE, 1.8 E og 1.6 D)


Ascona C3 (8/1986−10/1988) |


Ændringer i forhold til Ascona C2:


  • Nye baglygter inkl. ny hækblænde

  • Ny frontspoiler til alle versioner

  • Hvide blinklys fortil

  • Ny kølergrill lakeret i bilens farve

  • Kofangere, pyntelister og skrifttræk i blå-grå

Motorer: 1.6 N, 1.6 SV (kun modelår 1987), 1.8 NV, 1.6 NZ, 1.6 LZ, 2.0 NE, 2.0 NEF, 2.0 SEH, 1.6 DA.


Udstyrsvarianter:



  • LS (alle karrosserivarianter, alle motorer undtagen 2.0 SEH)


  • GL, fra modelår 1988 Touring (fire- og femdørs, alle motorer undtagen 2.0 SEH)


  • GLS, fra modelår 1988 GLS Exklusiv (fire- og femdørs, alle motorer undtagen 2.0 SEH)


  • GT, fra modelår 1988 GT/Sport (alle karrosserivarianter, 1.6 SV (kun 1987), 1.8 NV (kun 1988), 2.0 NE, 2.0 SEH)

Specialmodeller:



  • Jubilee (modelår 1987, fire- og femdørs, 1.6 NZ, 2.0 NE, 1.8 NV i 1987 eksklusivt for Jubilee)


  • Sprint (Irmscher-version, fra modelår 1987, kun firedørs, 2.0 NE og 2.0 SEH), fremstillet af Irmscher i 1.399 eksemplarer i fire farvetoner. I Schweiz hed modellen i200 og blev bygget af Irmscher i 879 eksemplarer. Til det britiske marked blev modellen fremstillet med højrestyring under navnet Vauxhall Cavalier Calibre i ca. 500 eksemplarer af Irmscher.

I oktober 1988 blev modellen afløst af Vectra A. Frem til produktionens indstilling blev der fremstillet 1.721.647 eksemplarer af Ascona C.[1]



Motorer |



  • 13N (LY1) − 1,3 liter, 44 kW (60 hk), karburator Solex 35PDSI


  • 13S (LX9) − 1,3 liter, 55 kW (75 hk), karburator GM Varajet II


  • 13S (LX9) − 1,3 liter, 55 kW (75 hk), karburator Pierburg 2E3


  • 16N (LY5) − 1,6 liter, 55 kW (75 hk), karburator Pierburg 1B1


  • C16NZ (L73) − 1,6 liter, 55 kW (75 hk), centralindsprøjtning Multec, katalysator


  • E16NZ (L73) − 1,6 liter, 55 kW (75 hk), centralindsprøjtning Multec, forberedt til eftermontering af katalysator


  • 16SV (2H1) − 1,6 liter, 60 kW (82 hk), karburator Pierburg 2E3


  • 16SH (L16) − 1,6 liter, 66 kW (90 hk), karburator GM Varajet II


  • E18NV (LV9) − 1,8 liter, 62 kW (84 hk), elektronisk styret (Ecotronic) karburator Pierburg 2EE, forberedt til eftermontering af katalysator


  • C18NE (LV6) − 1,8 liter, 74 kW (100 hk), indsprøjtning Bosch LU-Jetronic, katalysator


  • 18E (LV6) − 1,8 liter, 85 kW (115 hk), indsprøjtning Bosch LE-Jetronic


  • C20NEF − 2,0 liter, 74 kW (100 hk), indsprøjtning Bosch Motronic ML4.1, katalysator (myndighedsversion)


  • 20NE (LE4) − 2,0 liter, 85 kW (115 hk), indsprøjtning Bosch Motronic ML4.1


  • C20NE (LE4) − 2,0 liter, 85 kW (115 hk), indsprøjtning Bosch Motronic ML4.1, katalysator


  • 20SEH (2H4) − 2,0 liter, 96 kW (130 hk), indsprøjtning Bosch Motronic ML4.1


  • 16D(A) (L53) − 1,6 liter, 40 kW (54 hk), hvirvelkammer-sugediesel


Sikkerhed |


Det svenske forsikringsselskab Folksam vurderer flere forskellige bilmodeller ud fra oplysninger fra virkelige ulykker, hvorved risikoen for død eller invaliditet i tilfælde af en ulykke måles. I rapporterne Hur säker är bilen? er/var Ascona i årgangene 1982 til 1988 klassificeret som følger:



  • 1999: Som middelbilen[2]


J-Car-modeller i andre lande |




Vauxhall Cavalier Mark II




Vauxhall Cavalier Mark II Estate


Ascona C blev i Storbritannien solgt under navnet Vauxhall Cavalier. Den fandtes også i en stationcarudgave (Vauxhall Cavalier Estate), som ikke blev markedsført i Tyskland og Danmark. De nødvendige dele blev fremstillet af Holden i Australien. Liftbackversionens lave styktal og Kadett Caravan's store succes samt den direkte konkurrent Volkswagen Passat Variant fører til den konklusion, at Opel med denne stationcarversion kunne have solgt flere Ascona'er i Tyskland. Paradoksalt nok ignorerede man dette fænomen i Ascona C's otteårige produktionsperiode og fortsatte strategien frem til Vectra B.


I Nordamerika omfattede J-Car-serien, som Ascona C tilhørte, modellerne Chevrolet Cavalier, Buick Skyhawk, Oldsmobile Firenza og Cadillac Cimarron, som fandtes i sedan-, stationcar- og coupéudgaver. I Brasilien blev Ascona C solgt under navnet Chevrolet Monza i en i andre lande ikke tilgængelig tredørs combi coupé-version. I Australien fik Ascona lettere modifikationer på karrosseriet og blev herefter solgt som Holden Camira. I Japan blev der fremstillet en selvstændig version af J-Car, Isuzu Aska, med egne motorer. Derudover blev den i midten af 1990'erne af Daewoo producerede, på Ascona C baserede Espero, også markedsført i Tyskland.



Cabrioletombygninger |


Ascona C blev med diverse motorer og i diverse udstyrsvarianter også solgt som cabriolet på basis af den todørs sedan. De fleste biler blev af firmaet Hammond & Thiede ombygget hos karrosserifabrikanten Voll i Würzburg-Heidingsfeld. Mellem sommeren 1983 og efteråret 1988 blev der fremstillet næsten 2.900 eksemplarer. I Tyskland kunne Hammond & Thiede Cabriolet bestilles hos enhver Opel-forhandler. I Storbritannien blev cabrioletversionen solgt under navnet Vauxhall Cavalier Convertible. Af en anden udførelse, Keinath C3 Cabriolet, blev der fremstillet 434 ombyggede eksemplarer. Yderligere forsøg på en cabrioletudgave af Ascona C fra firmaerne Michelotti, Tropic og Hy-Tech mislykkedes.



Noter |




  1. ^ Werner Oswald: Deutsche Autos 1945–1990. Band 3, Motorbuch Verlag, Stuttgart 2003, ISBN 3-613-02116-1, side 286 (på tysk)


  2. ^ Bilmodell sortering (på svensk) fra Internet Archives Wayback Machine (arkiveret 8. marts 2001)




Eksterne henvisninger |





Hentet fra "https://da.wikipedia.org/w/index.php?title=Opel_Ascona_C&oldid=8375497"










Navigationsmenu




























(window.RLQ=window.RLQ||[]).push(function()mw.config.set("wgPageParseReport":"limitreport":"cputime":"0.188","walltime":"0.262","ppvisitednodes":"value":831,"limit":1000000,"ppgeneratednodes":"value":0,"limit":1500000,"postexpandincludesize":"value":34982,"limit":2097152,"templateargumentsize":"value":1210,"limit":2097152,"expansiondepth":"value":11,"limit":40,"expensivefunctioncount":"value":0,"limit":500,"unstrip-depth":"value":0,"limit":20,"unstrip-size":"value":7419,"limit":5000000,"entityaccesscount":"value":1,"limit":400,"timingprofile":["100.00% 153.614 1 -total"," 41.47% 63.699 1 Skabelon:Infoboks_bil"," 24.77% 38.052 1 Skabelon:Infoboks"," 12.71% 19.528 1 Skabelon:Reflist"," 12.46% 19.137 1 Skabelon:Wikidata_image"," 10.61% 16.303 1 Skabelon:Opel"," 8.53% 13.109 1 Skabelon:Navboks"," 6.98% 10.717 1 Skabelon:Commonscat"," 3.50% 5.378 1 Skabelon:Wayback"," 2.92% 4.480 1 Skabelon:Main_other"],"scribunto":"limitreport-timeusage":"value":"0.021","limit":"10.000","limitreport-memusage":"value":1215562,"limit":52428800,"cachereport":"origin":"mw1332","timestamp":"20190514194835","ttl":2592000,"transientcontent":false););"@context":"https://schema.org","@type":"Article","name":"Opel Ascona C","url":"https://da.wikipedia.org/wiki/Opel_Ascona_C","sameAs":"http://www.wikidata.org/entity/Q2025067","mainEntity":"http://www.wikidata.org/entity/Q2025067","author":"@type":"Organization","name":"Bidragsydere til Wikimedia-projekter","publisher":"@type":"Organization","name":"Wikimedia Foundation, Inc.","logo":"@type":"ImageObject","url":"https://www.wikimedia.org/static/images/wmf-hor-googpub.png","datePublished":"2015-11-05T16:10:25Z","dateModified":"2015-12-06T16:51:20Z","image":"https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/9a/Opel_Ascona_C_front_20130104.jpg"(window.RLQ=window.RLQ||[]).push(function()mw.config.set("wgBackendResponseTime":142,"wgHostname":"mw1265"););

Popular posts from this blog

Log på Navigationsmenu

Creating second map without labels using QGIS?How to lock map labels for inset map in Print Composer?How to Force the Showing of Labels of a Vector File in QGISQGIS Valmiera, Labels only show for part of polygonsRemoving duplicate point labels in QGISLabeling every feature using QGIS?Show labels for point features outside map canvasAbbreviate Road Labels in QGIS only when requiredExporting map from composer in QGIS - text labels have moved in output?How to make sure labels in qgis turn up in layout map?Writing label expression with ArcMap and If then Statement?

Nuuk Indholdsfortegnelse Etyomologi | Historie | Geografi | Transport og infrastruktur | Politik og administration | Uddannelsesinstitutioner | Kultur | Venskabsbyer | Noter | Eksterne henvisninger | Se også | Navigationsmenuwww.sermersooq.gl64°10′N 51°45′V / 64.167°N 51.750°V / 64.167; -51.75064°10′N 51°45′V / 64.167°N 51.750°V / 64.167; -51.750DMI - KlimanormalerSalmonsen, s. 850Grønlands Naturinstitut undersøger rensdyr i Akia og Maniitsoq foråret 2008Grønlands NaturinstitutNy vej til Qinngorput indviet i dagAntallet af biler i Nuuk må begrænsesNy taxacentral mødt med demonstrationKøreplan. Rute 1, 2 og 3SnescootersporNuukNord er for storSkoler i Kommuneqarfik SermersooqAtuarfik Samuel KleinschmidtKangillinguit AtuarfiatNuussuup AtuarfiaNuuk Internationale FriskoleIlinniarfissuaq, Grønlands SeminariumLedelseÅrsberetning for 2008Kunst og arkitekturÅrsberetning for 2008Julie om naturenNuuk KunstmuseumSilamiutGrønlands Nationalmuseum og ArkivStatistisk ÅrbogGrønlands LandsbibliotekStore koncerter på stribeVandhund nummer 1.000.000Kommuneqarfik Sermersooq – MalikForsidenVenskabsbyerLyngby-Taarbæk i GrønlandArctic Business NetworkWinter Cities 2008 i NuukDagligt opdaterede satellitbilleder fra NuukområdetKommuneqarfik Sermersooqs hjemmesideTurist i NuukGrønlands Statistiks databankGrønlands Hjemmestyres valgresultaterrrWorldCat124325457671310-5