Skip to main content

Opel Ascona C Indholdsfortegnelse Modelhistorie | Motorer | Sikkerhed | J-Car-modeller i andre lande | Cabrioletombygninger | Noter | Eksterne henvisninger | NavigationsmenurBilmodell sortering (på svensk)rOfficielt dansk webstedOfficielt internationalt websted

MovanoVivaroChevetteTigraTigra TwinTopCorsaABCVitaABOlympia RekordRekordP1P2AsconaABCVectraABCMantaCalibraKapitänAdmiralDiplomatSenatorMerivaAZafiraASintraBlitzV 3000Bedford BlitzIsuzu MidiCampoArenaPatentmotorwagen „Lutzmann"4/8 PS „Doktorwagen"4/12 PS „Laubfrosch"RegentOpel 1 Liter til Opel „6"P4OlympiaKadett ISuper 6AdmiralKapitän '39


Opel AsconaStore mellemklassebilerForhjulstrukne bilerBiler introduceret i 1981Biler fra 1980'erne


stor mellemklassebilOpelaugust1981oktober1988General Motorsforhjulstræksedancombi coupékarosserifabrikantercabrioletforhandlernetmotorernemodelår1983katalysatorVectra AsvenskeforsikringsselskabFolksamulykkerStorbritannienVauxhall CavalierstationcarudgaveHoldenAustralienVolkswagen Passat VariantVectra BNordamerikaChevrolet CavalierBuick SkyhawkOldsmobile FirenzaCadillac CimarroncoupéudgaverBrasilienChevrolet MonzaAustralienHolden CamiraJapanIsuzu Aska1990'erneDaewooEsperocabrioletKeinathMichelotti










(function()var node=document.getElementById("mw-dismissablenotice-anonplace");if(node)node.outerHTML="u003Cdiv class="mw-dismissable-notice"u003Eu003Cdiv class="mw-dismissable-notice-close"u003E[u003Ca tabindex="0" role="button"u003ELuku003C/au003E]u003C/divu003Eu003Cdiv class="mw-dismissable-notice-body"u003Eu003Cdiv id="localNotice" lang="da" dir="ltr"u003Eu003Cpu003EI u003Ca href="/wiki/Wikipedia:Fokusm%C3%A5ned/maj_2019" title="Wikipedia:Fokusmåned/maj 2019"u003Emaj 2019u003C/au003E fokuserer vi på u003Cbu003Elokaliteter i Danmark som ikke er beskrevet på dansk Wikipediau003C/bu003E.u003Cbr /u003EDu kan desuden deltage i årets u003Ciu003Eu003Ca href="/wiki/Bruger:Ramloser/for%C3%A5rskonkurrence_2019" title="Bruger:Ramloser/forårskonkurrence 2019"u003Eforårskonkurrenceu003C/au003Eu003C/iu003E.nu003Ciu003Eu003Csmallu003E(u003Ca href="/wiki/Hj%C3%A6lp:Sitenotice" title="Hjælp:Sitenotice"u003ELæs her om sitenoticeu003C/au003E)u003C/smallu003Eu003C/iu003Enu003C/pu003Eu003C/divu003Eu003C/divu003Eu003C/divu003E";());




Opel Ascona C




Fra Wikipedia, den frie encyklopædi






Spring til navigation
Spring til søgning


































Opel Ascona C

Opel Ascona C front 20130104.jpg
Opel Ascona sedan (1981−1984)

Produktion
Producent
Opel
Koncern
General Motors
Model
Ascona
Produktionsår
1981−1988
Karrosseri og platform
Type
Stor mellemklassebil
Karrosseriformer
4-dørs sedan
5-dørs combi coupé
Teknik
Tværliggende frontmotor,
forhjulstræk
Beslægtede
Daewoo Espero
Drivlinje
Motorer
Benzin:
1,3−2,0 liter (44−96 kW)
Dimensioner og vægt
Akselafstand
2574 mm
Længde
4264−4366 mm
Bredde
1668 mm
Højde
1385−1395 mm
Egenvægt
920−1090 kg
Kronologi
Forgænger
Opel Ascona B
Efterfølger
Opel Vectra A

Opel Ascona C var en stor mellemklassebil fra Opel, som var i produktion fra august 1981 til oktober 1988. Modellen var Opel-varianten af den i talrige lande fremstillede såkaldte J-Car-serie fra General Motors.




Indholdsfortegnelse





  • 1 Modelhistorie

    • 1.1 Generelt


    • 1.2 Ascona C1 (8/1981−10/1984)


    • 1.3 Ascona C2 (10/1984−8/1986)


    • 1.4 Ascona C3 (8/1986−10/1988)



  • 2 Motorer


  • 3 Sikkerhed


  • 4 J-Car-modeller i andre lande


  • 5 Cabrioletombygninger


  • 6 Noter


  • 7 Eksterne henvisninger




Modelhistorie |



Generelt |


For første gang i denne klasse benyttede Opel forhjulstræk. Ascona C fandtes som to- og firedørs sedan samt som femdørs combi coupé med stor bagklap. Flere karosserifabrikanter havde specialiseret sig i at ombygge den todørs sedan til en cabriolet, som også kunne købes gennem det regulære Opel-forhandlernet.


Ascona C's historie kan opdeles i tre kapitler. Versionerne adskiller sig en smule i karrosseri og udstyr. Den væsentligste ændring var overgangen fra Ascona C1 til Ascona C2, hvor der også fandt omfattende karrosseriændringer sted.



Ascona C1 (8/1981−10/1984) |


Ascona C1 fandtes med motorerne 1.3 N, 1.3 S, 1.6 N, 1.6 SH, 1.8 E (fra modelår 1983) og 1.6 D.


Udstyrsniveauer:


  • Basismodel (uden tilnavn, alle karrosserivarianter, ikke med 1.8 E-motor)


  • Luxus (alle karrosserivarianter, alle motorer)


  • Berlina (alle karrosserivarianter, alle motorer)


  • CD (fra modelår 1983, kun fire- og femdørs, kun med 1.8 E-motor)


  • SR (alle karrosserivarianter, kun med 1.6 SH-motor), SR/E (fra modelår 1983, alle karrosserivarianter, kun med 1.8 E-motor)

Specialmodeller:



  • Touring (fra modelår 1983, fire- og femdørs, 1.3 N, 1.3 S, 1.6 N, 1.6 SH og 1.6 D)


  • J (modelår 1984, alle karrosserivarianter, 1.3 N, 1.3 S, 1.6 N og 1.6 SH)


  • Sport (modelår 1984, to- og firedørs, kun 1.6 SH og 1.8 E)


Ascona C2 (10/1984−8/1986) |


Ændringer i forhold til Ascona C1:


  • Nye forlygter og blinklys

  • Alle modeller med kølergrill fra Ascona CD

  • Baglygter med sorte striber

  • Nye sæder og sædekonsoller fra Kadett E


  • Kombiinstrument fra Kadett E

  • Stor kabinelampe i nyt design fra Kadett E

  • Bakspejl befæstiget på forrude


  • Kofangere og pyntelister i grå i stedet for sort. På visse modeller også brun.

  • Motorer med Varajet-karburator med manuel choker

Motorer: 1.3 N, 1.3 S, 1.6 N, 1.6 N med Euronorm (fra modelår 1986), 1.6 SH, 1.8 E, 1.6 D(A) og 1.8 NE fra modelår 1985 (ikke for todørs sedan).


1.8 NE havde for første gang i Ascona reguleret katalysator, mens 1.6 N med Euronorm var forberedt for eftermontering af katalysator.


Udstyrsvarianter:



  • LS (tidligere Ascona, alle karrosserivarianter, alle motorer undtagen 1.8 E)


  • GL (tidligere Luxus, alle karrosserivarianter, alle motorer)


  • GLS (tidligere Berlina, fire- og femdørs, alle motorer)


  • CD (fire- og femdørs, kun 1.6 SH, 1.8 NE og 1.8 E)


  • GT (tidligere SR og SR/E, alle karrosserivarianter, kun 1.6 SH, 1.8 NE og 1.8 E)

Specialmodeller:



  • GT/Sport (modelår 1986, alle karrosserivarianter, motorer som GT)


  • Touring (modelår 1986, fire- og femdørs, 1.6 N, 1.6 SH, 1.8 NE, 1.8 E og 1.6 D)


Ascona C3 (8/1986−10/1988) |


Ændringer i forhold til Ascona C2:


  • Nye baglygter inkl. ny hækblænde

  • Ny frontspoiler til alle versioner

  • Hvide blinklys fortil

  • Ny kølergrill lakeret i bilens farve

  • Kofangere, pyntelister og skrifttræk i blå-grå

Motorer: 1.6 N, 1.6 SV (kun modelår 1987), 1.8 NV, 1.6 NZ, 1.6 LZ, 2.0 NE, 2.0 NEF, 2.0 SEH, 1.6 DA.


Udstyrsvarianter:



  • LS (alle karrosserivarianter, alle motorer undtagen 2.0 SEH)


  • GL, fra modelår 1988 Touring (fire- og femdørs, alle motorer undtagen 2.0 SEH)


  • GLS, fra modelår 1988 GLS Exklusiv (fire- og femdørs, alle motorer undtagen 2.0 SEH)


  • GT, fra modelår 1988 GT/Sport (alle karrosserivarianter, 1.6 SV (kun 1987), 1.8 NV (kun 1988), 2.0 NE, 2.0 SEH)

Specialmodeller:



  • Jubilee (modelår 1987, fire- og femdørs, 1.6 NZ, 2.0 NE, 1.8 NV i 1987 eksklusivt for Jubilee)


  • Sprint (Irmscher-version, fra modelår 1987, kun firedørs, 2.0 NE og 2.0 SEH), fremstillet af Irmscher i 1.399 eksemplarer i fire farvetoner. I Schweiz hed modellen i200 og blev bygget af Irmscher i 879 eksemplarer. Til det britiske marked blev modellen fremstillet med højrestyring under navnet Vauxhall Cavalier Calibre i ca. 500 eksemplarer af Irmscher.

I oktober 1988 blev modellen afløst af Vectra A. Frem til produktionens indstilling blev der fremstillet 1.721.647 eksemplarer af Ascona C.[1]



Motorer |



  • 13N (LY1) − 1,3 liter, 44 kW (60 hk), karburator Solex 35PDSI


  • 13S (LX9) − 1,3 liter, 55 kW (75 hk), karburator GM Varajet II


  • 13S (LX9) − 1,3 liter, 55 kW (75 hk), karburator Pierburg 2E3


  • 16N (LY5) − 1,6 liter, 55 kW (75 hk), karburator Pierburg 1B1


  • C16NZ (L73) − 1,6 liter, 55 kW (75 hk), centralindsprøjtning Multec, katalysator


  • E16NZ (L73) − 1,6 liter, 55 kW (75 hk), centralindsprøjtning Multec, forberedt til eftermontering af katalysator


  • 16SV (2H1) − 1,6 liter, 60 kW (82 hk), karburator Pierburg 2E3


  • 16SH (L16) − 1,6 liter, 66 kW (90 hk), karburator GM Varajet II


  • E18NV (LV9) − 1,8 liter, 62 kW (84 hk), elektronisk styret (Ecotronic) karburator Pierburg 2EE, forberedt til eftermontering af katalysator


  • C18NE (LV6) − 1,8 liter, 74 kW (100 hk), indsprøjtning Bosch LU-Jetronic, katalysator


  • 18E (LV6) − 1,8 liter, 85 kW (115 hk), indsprøjtning Bosch LE-Jetronic


  • C20NEF − 2,0 liter, 74 kW (100 hk), indsprøjtning Bosch Motronic ML4.1, katalysator (myndighedsversion)


  • 20NE (LE4) − 2,0 liter, 85 kW (115 hk), indsprøjtning Bosch Motronic ML4.1


  • C20NE (LE4) − 2,0 liter, 85 kW (115 hk), indsprøjtning Bosch Motronic ML4.1, katalysator


  • 20SEH (2H4) − 2,0 liter, 96 kW (130 hk), indsprøjtning Bosch Motronic ML4.1


  • 16D(A) (L53) − 1,6 liter, 40 kW (54 hk), hvirvelkammer-sugediesel


Sikkerhed |


Det svenske forsikringsselskab Folksam vurderer flere forskellige bilmodeller ud fra oplysninger fra virkelige ulykker, hvorved risikoen for død eller invaliditet i tilfælde af en ulykke måles. I rapporterne Hur säker är bilen? er/var Ascona i årgangene 1982 til 1988 klassificeret som følger:



  • 1999: Som middelbilen[2]


J-Car-modeller i andre lande |




Vauxhall Cavalier Mark II




Vauxhall Cavalier Mark II Estate


Ascona C blev i Storbritannien solgt under navnet Vauxhall Cavalier. Den fandtes også i en stationcarudgave (Vauxhall Cavalier Estate), som ikke blev markedsført i Tyskland og Danmark. De nødvendige dele blev fremstillet af Holden i Australien. Liftbackversionens lave styktal og Kadett Caravan's store succes samt den direkte konkurrent Volkswagen Passat Variant fører til den konklusion, at Opel med denne stationcarversion kunne have solgt flere Ascona'er i Tyskland. Paradoksalt nok ignorerede man dette fænomen i Ascona C's otteårige produktionsperiode og fortsatte strategien frem til Vectra B.


I Nordamerika omfattede J-Car-serien, som Ascona C tilhørte, modellerne Chevrolet Cavalier, Buick Skyhawk, Oldsmobile Firenza og Cadillac Cimarron, som fandtes i sedan-, stationcar- og coupéudgaver. I Brasilien blev Ascona C solgt under navnet Chevrolet Monza i en i andre lande ikke tilgængelig tredørs combi coupé-version. I Australien fik Ascona lettere modifikationer på karrosseriet og blev herefter solgt som Holden Camira. I Japan blev der fremstillet en selvstændig version af J-Car, Isuzu Aska, med egne motorer. Derudover blev den i midten af 1990'erne af Daewoo producerede, på Ascona C baserede Espero, også markedsført i Tyskland.



Cabrioletombygninger |


Ascona C blev med diverse motorer og i diverse udstyrsvarianter også solgt som cabriolet på basis af den todørs sedan. De fleste biler blev af firmaet Hammond & Thiede ombygget hos karrosserifabrikanten Voll i Würzburg-Heidingsfeld. Mellem sommeren 1983 og efteråret 1988 blev der fremstillet næsten 2.900 eksemplarer. I Tyskland kunne Hammond & Thiede Cabriolet bestilles hos enhver Opel-forhandler. I Storbritannien blev cabrioletversionen solgt under navnet Vauxhall Cavalier Convertible. Af en anden udførelse, Keinath C3 Cabriolet, blev der fremstillet 434 ombyggede eksemplarer. Yderligere forsøg på en cabrioletudgave af Ascona C fra firmaerne Michelotti, Tropic og Hy-Tech mislykkedes.



Noter |




  1. ^ Werner Oswald: Deutsche Autos 1945–1990. Band 3, Motorbuch Verlag, Stuttgart 2003, ISBN 3-613-02116-1, side 286 (på tysk)


  2. ^ Bilmodell sortering (på svensk) fra Internet Archives Wayback Machine (arkiveret 8. marts 2001)




Eksterne henvisninger |





Hentet fra "https://da.wikipedia.org/w/index.php?title=Opel_Ascona_C&oldid=8375497"










Navigationsmenu




























(window.RLQ=window.RLQ||[]).push(function()mw.config.set("wgPageParseReport":"limitreport":"cputime":"0.188","walltime":"0.262","ppvisitednodes":"value":831,"limit":1000000,"ppgeneratednodes":"value":0,"limit":1500000,"postexpandincludesize":"value":34982,"limit":2097152,"templateargumentsize":"value":1210,"limit":2097152,"expansiondepth":"value":11,"limit":40,"expensivefunctioncount":"value":0,"limit":500,"unstrip-depth":"value":0,"limit":20,"unstrip-size":"value":7419,"limit":5000000,"entityaccesscount":"value":1,"limit":400,"timingprofile":["100.00% 153.614 1 -total"," 41.47% 63.699 1 Skabelon:Infoboks_bil"," 24.77% 38.052 1 Skabelon:Infoboks"," 12.71% 19.528 1 Skabelon:Reflist"," 12.46% 19.137 1 Skabelon:Wikidata_image"," 10.61% 16.303 1 Skabelon:Opel"," 8.53% 13.109 1 Skabelon:Navboks"," 6.98% 10.717 1 Skabelon:Commonscat"," 3.50% 5.378 1 Skabelon:Wayback"," 2.92% 4.480 1 Skabelon:Main_other"],"scribunto":"limitreport-timeusage":"value":"0.021","limit":"10.000","limitreport-memusage":"value":1215562,"limit":52428800,"cachereport":"origin":"mw1332","timestamp":"20190514194835","ttl":2592000,"transientcontent":false););"@context":"https://schema.org","@type":"Article","name":"Opel Ascona C","url":"https://da.wikipedia.org/wiki/Opel_Ascona_C","sameAs":"http://www.wikidata.org/entity/Q2025067","mainEntity":"http://www.wikidata.org/entity/Q2025067","author":"@type":"Organization","name":"Bidragsydere til Wikimedia-projekter","publisher":"@type":"Organization","name":"Wikimedia Foundation, Inc.","logo":"@type":"ImageObject","url":"https://www.wikimedia.org/static/images/wmf-hor-googpub.png","datePublished":"2015-11-05T16:10:25Z","dateModified":"2015-12-06T16:51:20Z","image":"https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/9a/Opel_Ascona_C_front_20130104.jpg"(window.RLQ=window.RLQ||[]).push(function()mw.config.set("wgBackendResponseTime":142,"wgHostname":"mw1265"););

Popular posts from this blog

Log på Navigationsmenu

Wonderful Copenhagen (sang) Eksterne henvisninger | NavigationsmenurSide på frankloesser.comWonderful Copenhagen

Detroit Tigers Spis treści Historia | Skład zespołu | Sukcesy | Członkowie Baseball Hall of Fame | Zastrzeżone numery | Przypisy | Menu nawigacyjneEncyclopedia of Detroit - Detroit TigersTigers Stadium, Detroit, MITigers Timeline 1900sDetroit Tigers Team History & EncyclopediaTigers Timeline 1910s1935 World Series1945 World Series1945 World Series1984 World SeriesComerica Park, Detroit, MI2006 World Series2012 World SeriesDetroit Tigers 40-Man RosterDetroit Tigers Coaching StaffTigers Hall of FamersTigers Retired Numberse