Skip to main content

Opel Omega B Indholdsfortegnelse Modelhistorie | Varianter i udlandet | Tekniske data | Sikkerhed | Referencer | Litteratur | Eksterne henvisninger | NavigationsmenurCrashtest af Omega, 1998Produktionsende Opel Omega - Das war es dannAbschied vom Opel Omega: Im Juli wird das Ende eingeläutetFahrbericht Opel Signum - SignalwirkungOpel Vectra Caravan: Laderaum statt LifestyleBestand an Personenkraftwagen am 1. Januar 2015 gegenüber 1. Januar 2014 nach Segmenten und Modellreihen (Zulassungen ab 1990)Opel Omega V8: Der Opel, der alles verändert hätteE10-Verträglichkeit von Kraftfahrzeugen, 1. december 2011Hur säker är bilen? 2001 Juli 2001 (på svensk)Hur säker är bilen? 2003Hur säker är bilen? 2005Hur säker är bilen? 2007Hur säker är bilen? 2009Hur säker är bilen? 2011Hur säker är bilen? 2013Hur säker är bilen? 2015Hur säker är bilen? 2017rOfficielt dansk webstedOfficielt internationalt websted

MovanoVivaroChevetteTigraTigra TwinTopCorsaABCVitaABOlympia RekordRekordP1P2AsconaABCVectraABCMantaCalibraKapitänAdmiralDiplomatSenatorMerivaAZafiraASintraBlitzV 3000Bedford BlitzIsuzu MidiCampoArenaPatentmotorwagen „Lutzmann"4/8 PS „Doktorwagen"4/12 PS „Laubfrosch"RegentOpel 1 Liter til Opel „6"P4OlympiaKadett ISuper 6AdmiralKapitän '39


Opel OmegaØvre mellemklassebilerStationcarsBaghjulstrukne bilerBiler introduceret i 1994Biler fra 1990'erneBiler fra 2000'erne


øvre mellemklassebilOpelOmega ACadillacAuroraairbagsystemundervognenmotorenkWhksekscylindrede rækkemotorerV6-motorerturbodieselBMWM51-D25BMW 325525tdsdieselmotordirekte indsprøjtningknastakselstyrekæderaluminiumstopstykkercylinderdrejningsmomentettværliggendeforhjulstruknebilerVectraCalibraSaab 900Saab 9000faceliftkofangereLæderindtrækxenonlysfartpilotradiocd-skiftertelefonV8-motorgearkasseproblemerdrejningsmomentNmautomatgearcommonrailM57-D25samlebåndetfrontmotorbaghjulstræksedanSignumKraftfahrt-BundesamtprototypenInsigniaInsigniastore mellemklassebilStorbritannienRüsselsheimamerikanskeCadillac CateramidterkonsolindsatskassetteradioklimastyringAustralienHoldensedanstationcarLimousineSUVpickupcoupéPontiacGM ZetaE10svenskeforsikringsselskabFolksamulykker










(function()var node=document.getElementById("mw-dismissablenotice-anonplace");if(node)node.outerHTML="u003Cdiv class="mw-dismissable-notice"u003Eu003Cdiv class="mw-dismissable-notice-close"u003E[u003Ca tabindex="0" role="button"u003ELuku003C/au003E]u003C/divu003Eu003Cdiv class="mw-dismissable-notice-body"u003Eu003Cdiv id="localNotice" lang="da" dir="ltr"u003Eu003Cpu003EI u003Ca href="/wiki/Wikipedia:Fokusm%C3%A5ned/maj_2019" title="Wikipedia:Fokusmåned/maj 2019"u003Emaj 2019u003C/au003E fokuserer vi på u003Cbu003Elokaliteter i Danmark som ikke er beskrevet på dansk Wikipediau003C/bu003E.u003Cbr /u003EDu kan desuden deltage i årets u003Ciu003Eu003Ca href="/wiki/Bruger:Ramloser/for%C3%A5rskonkurrence_2019" title="Bruger:Ramloser/forårskonkurrence 2019"u003Eforårskonkurrenceu003C/au003Eu003C/iu003E.nu003Ciu003Eu003Csmallu003E(u003Ca href="/wiki/Hj%C3%A6lp:Sitenotice" title="Hjælp:Sitenotice"u003ELæs her om sitenoticeu003C/au003E)u003C/smallu003Eu003C/iu003Enu003C/pu003Eu003C/divu003Eu003C/divu003Eu003C/divu003E";());




Opel Omega B




Fra Wikipedia, den frie encyklopædi






Spring til navigation
Spring til søgning








































Opel Omega B

Opel Omega B jaslo.JPG
Opel Omega (1994−1999)

Produktion
Producent
Opel
Koncern
General Motors
Model
Omega
Andre navne
Vauxhall Omega
Produktionsår
1994−2003
Produktionssted
Rüsselsheim, Tyskland Tyskland
Karrosseri og platform
Type
Øvre mellemklassebil
Karrosseriformer
4-dørs sedan
5-dørs stationcar
Teknik
Langsliggende frontmotor,
baghjulstræk
Resultat i Euro NCAP-
kollisionstest

Crashtest-Stern 3.svg (1998)[1]
Beslægtede
Cadillac Catera
Drivlinje
Motorer
Benzin:
2,0−3,2 liter (85−160 kW)
Diesel:
2,0−2,5 liter (74−110 kW)
Gearkasse
Manuel og automatisk
Dimensioner og vægt
Akselafstand
2730 mm
Længde
4898 mm
Bredde
1776 mm
Højde
1456−1549 mm
Egenvægt
1475−1733 kg
Kronologi
Forgænger
Opel Omega A

Opel Omega B var en øvre mellemklassebil fra Opel, der som efterfølger for Omega A blev produceret mellem starten af 1994 og midten af 2003.




Indholdsfortegnelse





  • 1 Modelhistorie

    • 1.1 Generelt


    • 1.2 Facelift


    • 1.3 Indstilling af produktionen



  • 2 Varianter i udlandet


  • 3 Tekniske data

    • 3.1 Benzinmotorer


    • 3.2 Dieselmotorer



  • 4 Sikkerhed


  • 5 Referencer


  • 6 Litteratur


  • 7 Eksterne henvisninger




Modelhistorie |



Generelt |


Den 29. april 1994 kom Omega B på markedet, efter at produktionen var begyndt i januar måned samme år.[2] Bilens afrundede form mindede om den af søstermærket Cadillac i år 1990 præsenterede konceptbil Aurora. Omega B var udstyret med airbagsystem. Også undervognen blev forstærket.


Basismotoren var den fra forgængeren genbrugte 2,0-litersmotor med 85 kW (115 hk), dertil kom en 16-ventilet version med 100 kW (136 hk). De hidtidige sekscylindrede rækkemotorer blev afløst af nyudviklede V6-motorer, en 2,5-liters med 125 kW (170 hk) samt i topmodellen MV6 en 3,0-liters med 155 kW (211 hk).


På dieselsiden fandtes de første år en 2,5-liters turbodiesel (sekscylindret rækkemotor) fra BMW af type M51-D25, dog med 96 kW (130 hk) i stedet for de 105 kW (143 hk) i BMW 325/525tds. Senere tilkom en 2,0-liters 16V-dieselmotor med direkte indsprøjtning og 74 kW (100 hk). Indsprøjtningspumpe og knastaksel blev på denne motor trukket af to adskilte styrekæder. På trods af 16 ventiler havde motoren kun én overliggende knastaksel.


De nye V6-motorer havde aluminiumstopstykker med fire ventiler pr. cylinder. Hertil kom "Multiram-systemet", som afhængigt af motorens omdrejningstal kunne variere indsugningsmanifoldens længde i flere trin, hvilket specielt ved lave omdrejningstal øgede drejningsmomentet. V6-motorernes kompakte og korte byggeform gjorde dem også egnet til tværliggende montering i forhjulstrukne biler. Dermed blev 2,5-litersmotoren også monteret i Vectra og Calibra samt Saab 900, og 3,0-litersmotoren i Saab 9000.



Facelift |


I august 1999 gennemgik Omega et stort facelift, internt også betegnet Omega B2. Såvel fronten som bagenden blev modificeret ligesom kabinen. De fleste kromlister bortfaldt, og kofangere og sidelister blev lakeret i bilens farve. Der kom nye udstyrsvarianter, og MV6 udgik. Topmodellen hed nu "Executive" og havde næsten alt, hvad ekstraudstyrslisten omfattede: Læderindtræk, el-justerbare sæder, xenonlys, fartpilot, radio med cd-skifter og telefon. Ekstraudstyrslisten til Executive omfattede stort set kun soltag og metallak.


Med faceliftet fulgte også en ny basismotor på 2,2 liter med 106 kW (144 hk), og samtidig udgik begge 2,0-litersmotorerne.


I efteråret 2000 skulle en såkaldt "over-Omega" med 5,7-liters V8-motor med 230 kW (312 hk) have været introduceret. Modellen blev dog trukket tilbage få uger før den planlagte introduktion, da gearkasseproblemer ikke kunne løses. Motoren (kode Y57XE) havde et maksimalt drejningsmoment på 450 Nm. Efter inofficielle angivelser blev der produceret 32 Omega V8 i serieproduktion, som blev indsat som testbiler og stadigvæk eksisterer i dag, men er ejet af Opel selv.


Samtidig blev V6-motoren på 2,5 liter afløst af en 2,6-litersmotor med 132 kW (180 hk), og en 2,2-liters dieselmotor med 88 kW (120 hk) blev tilføjet modelprogrammet.


Den nye topmotor var fra foråret 2001 en 3,2-liters V6-motor med 160 kW (218 hk), som afløste 3,0'eren og kun fandtes med automatgear (med undtagelse af myndighedsbiler). Den første commonrail-dieselmotor kom i sommeren 2001 med en ligeledes fra BMW indkøbt 2,5-liters sekscylindret motor af type M57-D25. Den grundet monteringen af en anden knastaksel neddroslede motor ydede 110 kW (150 hk) i stedet for de 120 kW (163 hk) i BMW 525d.



Indstilling af produktionen |


Den 24. juni 2003 forlod en sølvfarvet Omega B 3,2 V6 samlebåndet som den definitivt sidste Omega. På ni år var der blevet fremstillet 797.011 eksemplarer af Omega B.[3] Dermed sluttede en æra hos Opel, hvor Omega var den sidste Opel-model i klassisk byggeform med frontmotor og baghjulstræk. Også den traditionelle byggeform som firedørs sedan blev på grund af manglende succes opgivet i denne klasse.[4]


Den nye Signum skulle have afløst Omega, men selv om den havde større nytteværdi og komfort til lavere priser,[4] blev den blandt andet på grund af platformstørrelsen[5] og den stationcarlignende silhuet betragtet som en ny biltype.


Stationcarversionen blev afløst af Vectra C Caravan, som ligesom Signum havde en i forhold til sedanversionen af Vectra 13 cm større akselafstand, hvilket positionerede disse to modeller over denne.[6] Det tyske Kraftfahrt-Bundesamt placerede såvel Signum som Vectra Caravan i den store mellemklasse.[7]


Med prototypen Insignia viste Opel i efteråret 2003 en mulig løsning på en efterfølger for Omega, som dog igen blev forkastet.


Navnet Insignia er siden november 2008 blevet benyttet til efterfølgeren for den store mellemklassebil Vectra, som også i sedanversionen størrelsesmæssigt er rykket i retning mod Omega.



Varianter i udlandet |


I Storbritannien blev bilen solgt som Vauxhall Omega. Også Vauxhallerne blev bygget i Rüsselsheim.


På det amerikanske marked blev Omega mellem sommeren 1996 og efteråret 2001 solgt under navnet Cadillac Catera. Da Catera også blev bygget i Rüsselsheim, skulle den profitere af et godt ry ("Made in Germany"). Udefra adskilte Catera sig hovedsageligt fra Omega gennem en anden kølergrill, modificerede kofangere såvel som ændrede baglygter og en anden midterkonsolindsats med fast integreret kassetteradio og klimastyring. Teknisk set var modellerne identiske, men Catera fandtes kun med 3,0- (senere 3,2-) liters V6-motoren.


I Australien (under mærkenavnet Holden) blev Omega i tydeligt modificeret form bygget frem til sommeren 2006 med V6- og V8-motorer. Der hed den dog ikke Omega, men derimod Commodore, Berlina eller Calais afhængigt af udstyr.


Ud over sedan og stationcar fandtes der flere karrosserivarianter: Limousine med forlænget akselafstand (Statesman/Caprice), SUV-stationcar (Adventra), to- og firedørs pickup (Ute/Crewman) og todørs coupé (Monaro). Monaro blev i let modificeret form solgt i USA som Pontiac GTO og i Storbritannien som Vauxhall Monaro. Coupéen fandtes kun med V8-motor. I 2006 blev Holden-modellerne afløst af nyudviklinger bygget på GM Zeta-platformen.



Tekniske data |



Benzinmotorer |

























































































































































2.0i
2.0i 16V
2.2i 16V
2.5i V6
2.6i V6
3.0i V6
3.2i V6
5.7i V8[8]
Byggeperiode
1/1994−8/1999
8/1999−6/2003
1/1994−10/2000
10/2000−6/2003
4/1994−2/2001
2/2001−6/2003
Ikke serieproduceret

Motordata
Motorkode
X20SE (L96)
X20XEV (L34)
Y/Z22XE (LA9)
X25XE (L80)
Y26SE (LY9)
X30XE (L81)
Y32SE (LA3)
Y57XE (LS1)
Motortype

R4-benzinmotor

V6-benzinmotor

V8-benzinmotor
Antal ventiler pr. cylinder
2
4
2
Ventilstyring

OHC, tandrem
DOHC, tandrem
2 × DOHC, tandrem
Central knastaksel, kæde
Fødesystem

Multipoint
Trykladning

Køling

Vandkøling
Boring × slaglængde
86,0 × 86,0 mm
86,0 × 94,6 mm
81,6 × 79,6 mm
83,2 × 79,6 mm
86,0 × 85,0 mm
87,5 × 88,0 mm


Slagvolume
1998 cm³
2198 cm³
2498 cm³
2597 cm³
2962 cm³
3175 cm³
5650 cm³

Kompressionsforhold
10,0:1
10,8:1
10,5:1
10,8:1
10,0:1
10,8:1
10,0:1

Maks. effekt ved omdr./min.
85 kW
(115 hk)
5200
100 kW
(136 hk)
5600
106 kW
(144 hk)
5800
125 kW
(170 hk)
6000
132 kW
(180 hk)
6000
155 kW
(211 hk)
6200
160 kW
(218 hk)
6000
228 kW
(310 hk)
5600
Maks. drejningsmoment ved omdr./min.
172 Nm
2800
185 Nm
4000
205 Nm
4000
227 Nm
3200
240 Nm
3400
270 Nm
3600
290 Nm
3400
450 Nm
4400

Kraftoverførsel
Drivende hjul

Baghjul

Gearkasse (standardudstyr)
5-trins manuel
4-trins automatisk
Gearkasse (ekstraudstyr)
4-trins automatisk


Præstationer (Sedan)1
Topfart
195 km/t
(188 km/t)
210 km/t
(195 km/t)
210 km/t
(206 km/t)
223 km/t
(218 km/t)
229 km/t
(224 km/t)
240 km/t
(235 km/t)
(240 km/t)
(250 km/t)
Acceleration 0-100 km/t
13,0 sek.
(14,0 sek.)
11,0 sek.
(13,0 sek.)
10,5 sek.
(11,5 sek.)
9,5 sek.
(11,5 sek.)
9,5 sek.
(10,5 sek.)
8,8 sek.
(9,8 sek.)
(9,0 sek.)
(6,9 sek.)
Brændstofforbrug pr. 100 km ved blandet kørsel
9,9 liter
(10,4 liter)
Blyfri 95
9,7 liter
(10,7 liter)
Blyfri 95
9,6 liter
(10,1 liter)
Blyfri 95
10,9 liter
(11,7 liter)
Blyfri 95
10,7 liter
(11,5 liter)
Blyfri 95
11,2 liter
(12,0 liter)
Blyfri 95
(11,8 liter)
Blyfri 95


Præstationer (Caravan)1
Topfart
187 km/t
(177 km/t)
202 km/t
(187 km/t)
202 km/t
(198 km/t)
215 km/t
(210 km/t)
221 km/t
(216 km/t)
232 km/t
(227 km/t)
(232 km/t)

Acceleration 0-100 km/t
14,0 sek.
(15,0 sek.)
11,5 sek.
(14,0 sek.)
11,0 sek.
(12,5 sek.)
10,0 sek.
(12,0 sek.)
10,0 sek.
(11,0 sek.)
9,3 sek.
(10,3 sek.)
(9,5 sek.)

Brændstofforbrug pr. 100 km ved blandet kørsel
10,0 liter
(10,5 liter)
Blyfri 95
9,7 liter
(10,7 liter)
Blyfri 95
9,8 liter
(10,3 liter)
Blyfri 95
11,0 liter
(11,7 liter)
Blyfri 95
10,9 liter
(11,6 liter)
Blyfri 95
11,2 liter
(12,1 liter)
Blyfri 95
(11,9 liter)
Blyfri 95




1 Værdier i ( ) gælder for versioner med automatgear


Samtlige benzinmotorer er E10-kompatible.[9]



Dieselmotorer |
































































































2.0 DTI
2.2 DTI
2.5 TD
2.5 DTI
Byggeperiode
9/1997−9/2000
10/2000−6/2003
4/1994−8/2000
8/2001−6/2003

Motordata
Motorkode
X20DTH (LD1)
Y22DTH (LL9)
(X)25DT (L93)
hhv. M51D25 OL1
Y25DT (L14)
hhv. M57D251
Motortype

R4-dieselmotor

R6-dieselmotor
Antal ventiler pr. cylinder
4
2
4
Ventilstyring

OHC, kæde
DOHC, kæde
Fødesystem

Direkte

Hvirvelkammer

Commonrail
Trykladning

Turbolader, ladeluftkøler
Køling

Vandkøling
Boring × slaglængde
84,0 × 90,0 mm
84,0 × 98,0 mm
80,0 × 82,8 mm

Slagvolume
1995 cm³
2171 cm³
2497 cm³

Kompressionsforhold
18,5:1
22,5:1
17,5:1
Maks. effekt ved omdr./min.
74 kW
(100 hk)
4300
88 kW
(120 hk)
4000
96 kW
(130 hk)
4500
110 kW
(150 hk)
4000
Maks. drejningsmoment ved omdr./min.
205 Nm
1650
280 Nm
1600
250 Nm
2200
300 Nm
1700

Kraftoverførsel
Drivende hjul

Baghjul

Gearkasse (standardudstyr)
5-trins manuel
Gearkasse (ekstraudstyr)

4-trins automatisk
5-trins automatisk

Præstationer (Sedan)2
Topfart
186 km/t
195 km/t
200 km/t
(195 km/t)
208 km/t
(206 km/t)
Acceleration 0-100 km/t
15,0 sek.
12,5 sek.
12,0 sek.
(12,5 sek.)
10,5 sek.
(11,0 sek.)
Brændstofforbrug pr. 100 km ved blandet kørsel
6,9 liter
Diesel
7,1 liter
Diesel
7,3 liter
Diesel
7,6 liter
(8,6 liter)
Diesel

Præstationer (Caravan)2
Topfart
180 km/t
190 km/t
195 km/t
(190 km/t)
200 km/t
Acceleration 0-100 km/t
16,0 sek.
13,0 sek.
13,0 sek.
(13,5 sek.)
11,0 sek.
(11,5 sek.)
Brændstofforbrug pr. 100 km ved blandet kørsel
7,2 liter
Diesel
7,3 liter
Diesel
7,7 liter
Diesel
7,8 liter
(8,7 liter)
Diesel



1 Motor fra BMW


2 Værdier i ( ) gælder for versioner med automatgear



Sikkerhed |


Det svenske forsikringsselskab Folksam vurderer flere forskellige bilmodeller ud fra oplysninger fra virkelige ulykker, hvorved risikoen for død eller invaliditet i tilfælde af en ulykke måles. I rapporterne Hur säker är bilen? er/var Omega B klassificeret som følger:



  • 2001: Mindst 20% bedre end middelbilen[10]


  • 2003: Mindst 15% bedre end middelbilen[11]


  • 2005: Mindst 15% bedre end middelbilen[12]


  • 2007: Som middelbilen[13]


  • 2009: Mindst 20% bedre end middelbilen[14]


  • 2011: Som middelbilen[15]


  • 2013: Mindst 20% bedre end middelbilen[16]


  • 2015: Som middelbilen[17]


  • 2017: Som middelbilen[18]


Referencer |




  1. ^ Crashtest af Omega, 1998 (hentet 18. september 2018, på engelsk)


  2. ^ Bosch produktliste, viskerblade 1999/2000


  3. ^ Produktionsende Opel Omega - Das war es dann Auto Bild 25. juni 2003 (hentet 22. juli 2015, på tysk)


  4. ^ ab Abschied vom Opel Omega: Im Juli wird das Ende eingeläutet, 29. april 2003 (hentet 18. september 2018, på tysk)


  5. ^ Fahrbericht Opel Signum - Signalwirkung Auto Bild 30. april 2003 (hentet 22. juli 2015, på tysk)


  6. ^ Opel Vectra Caravan: Laderaum statt Lifestyle 17. oktober 2003 (hentet 18. september 2018, på tysk)


  7. ^ Bestand an Personenkraftwagen am 1. Januar 2015 gegenüber 1. Januar 2014 nach Segmenten und Modellreihen (Zulassungen ab 1990) (hentet 4. februar 2016, på tysk)


  8. ^ Opel Omega V8: Der Opel, der alles verändert hätte Auto Bild 22. februar 2012 (hentet 22. juli 2015, på tysk)


  9. ^ E10-Verträglichkeit von Kraftfahrzeugen, 1. december 2011 (hentet 22. juli 2015, på tysk)


  10. ^ Hur säker är bilen? 2001 Juli 2001 (på svensk) fra Internet Archives Wayback Machine (arkiveret 20. august 2003)


  11. ^ Hur säker är bilen? 2003 Marts 2003 (hentet 22. juli 2015, på svensk)


  12. ^ Hur säker är bilen? 2005 April 2005 (hentet 22. juli 2015, på svensk)


  13. ^ Hur säker är bilen? 2007 November 2007 (hentet 22. juli 2015, på svensk)


  14. ^ Hur säker är bilen? 2009 Maj 2009 (hentet 22. juli 2015, på svensk)


  15. ^ Hur säker är bilen? 2011 Maj 2011 (hentet 22. juli 2015, på svensk)


  16. ^ Hur säker är bilen? 2013 September 2013 (hentet 22. juli 2015, på svensk)


  17. ^ Hur säker är bilen? 2015 September 2015 (hentet 18. september 2015, på svensk)


  18. ^ Hur säker är bilen? 2017 September 2017 (hentet 18. september 2018, på svensk)



Litteratur |



  • Automobil Revue. Katalog 1997, 1999 og 2003 (på tysk og fransk).


Eksterne henvisninger |





Hentet fra "https://da.wikipedia.org/w/index.php?title=Opel_Omega_B&oldid=9675055"










Navigationsmenu




























(window.RLQ=window.RLQ||[]).push(function()mw.config.set("wgPageParseReport":"limitreport":"cputime":"0.264","walltime":"0.361","ppvisitednodes":"value":2100,"limit":1000000,"ppgeneratednodes":"value":0,"limit":1500000,"postexpandincludesize":"value":40831,"limit":2097152,"templateargumentsize":"value":3312,"limit":2097152,"expansiondepth":"value":11,"limit":40,"expensivefunctioncount":"value":0,"limit":500,"unstrip-depth":"value":0,"limit":20,"unstrip-size":"value":13082,"limit":5000000,"entityaccesscount":"value":1,"limit":400,"timingprofile":["100.00% 223.635 1 -total"," 36.12% 80.767 1 Skabelon:Infoboks_bil"," 25.26% 56.482 1 Skabelon:Infoboks"," 20.22% 45.230 1 Skabelon:Reflist"," 8.31% 18.587 1 Skabelon:Wikidata_image"," 7.10% 15.877 1 Skabelon:Opel"," 5.39% 12.055 1 Skabelon:Navboks"," 4.84% 10.817 1 Skabelon:Commonscat"," 4.60% 10.290 1 Skabelon:Flagland"," 4.38% 9.796 4 Skabelon:Dato"],"scribunto":"limitreport-timeusage":"value":"0.021","limit":"10.000","limitreport-memusage":"value":1232235,"limit":52428800,"cachereport":"origin":"mw1256","timestamp":"20190510122746","ttl":2592000,"transientcontent":false););"@context":"https://schema.org","@type":"Article","name":"Opel Omega B","url":"https://da.wikipedia.org/wiki/Opel_Omega_B","sameAs":"http://www.wikidata.org/entity/Q1559112","mainEntity":"http://www.wikidata.org/entity/Q1559112","author":"@type":"Organization","name":"Bidragsydere til Wikimedia-projekter","publisher":"@type":"Organization","name":"Wikimedia Foundation, Inc.","logo":"@type":"ImageObject","url":"https://www.wikimedia.org/static/images/wmf-hor-googpub.png","datePublished":"2007-08-17T11:46:44Z","dateModified":"2018-09-18T05:00:19Z","image":"https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/7d/Opel_Omega_B_jaslo.JPG"(window.RLQ=window.RLQ||[]).push(function()mw.config.set("wgBackendResponseTime":163,"wgHostname":"mw1246"););

Popular posts from this blog

Log på Navigationsmenu

Wonderful Copenhagen (sang) Eksterne henvisninger | NavigationsmenurSide på frankloesser.comWonderful Copenhagen

Detroit Tigers Spis treści Historia | Skład zespołu | Sukcesy | Członkowie Baseball Hall of Fame | Zastrzeżone numery | Przypisy | Menu nawigacyjneEncyclopedia of Detroit - Detroit TigersTigers Stadium, Detroit, MITigers Timeline 1900sDetroit Tigers Team History & EncyclopediaTigers Timeline 1910s1935 World Series1945 World Series1945 World Series1984 World SeriesComerica Park, Detroit, MI2006 World Series2012 World SeriesDetroit Tigers 40-Man RosterDetroit Tigers Coaching StaffTigers Hall of FamersTigers Retired Numberse