Renault Trafic Spis treści Pierwsza generacja | Druga generacja | Trzecia generacja | Przypisy | Linki zewnętrzne | Menu nawigacyjneoznaczona1 zmianęWymiary i masy Renault Trafic – poznaj podstawowe wymiary i masy dla samochodów Renault TraficPremiera nowego TraficaNowy Renault TraficStrona producentaOpis Trafica na stronie Renault Polskae
Samochody dostawczeSamochody przednionapędoweSamochody RenaultSamochody z lat 2010–2019Samochody z lat 2000–2009Samochody z lat 80.Samochody z lat 90.Samochody z napędem AWDVany
samochód dostawczoosobowyvanfrancuskiRenaultRenault MasterChaussonDieslamiface-liftingkierunkowskazówSamochóddrzwiVanczęści bagażowej4x4General MotorsniemieckiangielskiVauxhallBatillyFrancjiArgentynieChinachTata MotorsMarubeni MotorsPolskiOpelVivaroVan of the YearNissanPrimastarRenault MasterEuro 4filtra cząstek stałychdCiBarcelonieGeneral MotorsLutonVivaroOplaNisan NV400PrimastaraFiataTalentoScudoMitsubishiExpresssilnik wysokoprężnydCiturbosprężarkąClioEspaceKangooKoleosLagunaMéganeModusSafraneScénicThaliaTwingoKangooKeraxMagnumMascottMasterMaxityMidlumPremiumTraficAlpine 210 RSAlticaArgosBRVEspace F1EPUREEVEEgeusEtoile FilanteFiftieFluenceInitialeKoleosNextRacoonTalismanVESTA 2WindSteppe345678910111214151617181920212530Alliance/EncoreAvantimeFuegoMedallionPremierTorinoRodeoRenault SpiderVel SatisGrand Prix de l'A.C.F.Clio SportSpiderMégane SportClio V6 SportEstafetteExpressFourgonette50B90/B110 4x4
Renault Trafic
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
Renault Trafic – samochód dostawczo-osobowy typu van klasy wyższej produkowany przez francuski koncern Renault od 1980 roku. W 2014 roku zaprezentowano trzecią generację pojazdu.
Spis treści
1 Pierwsza generacja
2 Druga generacja
2.1 Silniki
3 Trzecia generacja
3.1 Wersje bliźniacze
3.2 Silniki
4 Przypisy
5 Linki zewnętrzne
Pierwsza generacja |
| ||
Renault Trafic I przed liftingiem | ||
Inne nazwy | Opel / Vauxhall Arena Tata Winger Chevrolet Trafic Winnebago LeSharo | |
Producent | Renault | |
Zaprezentowany | 1980 | |
Okres produkcji | 1980 - 2000 | |
Miejsce produkcji | Batilly Buenos Aires Pekin | |
Poprzednik | Renault Estafette | |
Następca | Renault Trafic II | |
Dane techniczne | ||
Segment | van segmentu E dostawcze segmentu E | |
Typy nadwozia | 3 i 5-drzwiowy van 2-drzwiowe podwozie pod zabudowę | |
Silniki | Benzynowe: R4 1.4 48 KM R4 1.7 R4 2.2 Diesla: R4 2.1 R4 2.5 | |
Skrzynia biegów | 5-biegowa manualna | |
Szerokość | 1905 mm | |
Liczba miejsc | 2 - 9 | |
Dane dodatkowe | ||
Konkurencja | Mercedes-Benz MB100 Volkswagen Transporter |
Pierwsza generacja Renault Trafic została zaprezentowana w 1980 roku. Nieco przypominała ona wyglądem ówczesną wersję Renault Master. Samochód wytwarzała niezależna firma nadwoziowa Chausson.
Debiutował z 3 silnikami benzynowymi i 2 Dieslami; najsłabszy silnik benzynowy miał 35 kW (48 KM) mocy. W 1989 roku pierwsza generacja przeszła face-lifting polegający między innymi na przeniesieniu kierunkowskazów na wysokość reflektorów i pewnym skróceniu samochodu. Zmieniono wówczas także i wygląd przesuwanych drzwi, a wygląd unowocześniono. Samochód był sprzedawany w wersjach z trojgiem drzwi, jak również z drzwiami przesuwanymi (wówczas było 5 drzwi). Dostępna była również wersja z oddzieloną tylną przestrzenią. Van miał z przodu 3 siedzenia. W przypadku wersji bez oddzielonej części bagażowej, w aucie mogło się zmieścić od 6 do 9 osób. Samochód był dostępny w wersji z pojedynczymi i skrzydłowymi drzwiami. Trafic I występował także w wersji skrzyniowej i jako podwozie pod zabudowę (tylko z pojedynczą kabiną). Wprowadzono także wersję 4x4 rzadko spotykaną na obecnym rynku wtórnym. W czasie produkcji auto było chętnie kupowane, jednak w latach 90. już nieco przestarzałe. W 1997 roku rozszerzono sprzedaż z wykorzystaniem sieci dilerskiej General Motors, wprowadzając model Arena (głównie na rynek niemiecki i angielski jako Vauxhall). W 2000 roku zaprzestano produkcji modelu z powodu wprowadzenia na rynek nowej generacji auta. Jeszcze na początku 2001 roku wyprzedawano resztki z produkcji pierwszej generacji; w sumie w latach 1981 - 2001 sprzedano około 930 tys. sztuk. Renault Trafic pierwszej generacji był produkowany w Batilly we Francji a także w Argentynie, a montowano go m.in. w Chinach. W 2007 roku koncern Tata Motors zaprezentował model Winger będący kolejnym wcieleniem Renault Trafic pierwszej generacji. Jednak Marubeni Motors nie importuje tego modelu do Polski.
Druga generacja |
| ||
Renault Trafic II Phase I | ||
Producent | Renault | |
Projektant | Centro Stile Renault | |
Zaprezentowany | wrzesień 2001 | |
Okres produkcji | 2001 - 2014 | |
Miejsce produkcji | Barcelona Luton | |
Poprzednik | Renault Trafic I | |
Następca | Renault Trafic III | |
Dane techniczne | ||
Segment | van segmentu E dostawcze segmentu E | |
Typy nadwozia | 4 i 5-drzwiowy van | |
Skrzynia biegów | 5 i 6-biegowa manualna 6-biegowa Quickshift[1] | |
Długość | SWB: 4782 mm LWB: 5182 mm Regular Pickup: 5038 mm Crew Pickup: 5438 mm | |
Szerokość | 1904 mm | |
Wysokość | SWB: 2497 mm LWB: 2800 mm Crew Van: 1380 mm Regular Pickup: 1966 mm Crew Pickup: 1973 mm | |
Rozstaw osi | SWB: 3098 mm LWB: 3498 mm | |
Masa własna | 1660 - 1969 kg | |
Liczba miejsc | 3 - 9 | |
Dane dodatkowe | ||
Modele bliźniacze | Opel Vivaro Nissan Primastar | |
Konkurencja | Citroën Jumpy Fiat Scudo Mercedes-Benz Viano Mercedes-Benz Vito Peugeot Expert Toyota ProAce Volkswagen Transporter |
Renault Trafic II został zaprezentowany we wrześniu 2001 roku.
Projektanci starali się dopasować wygląd drugiej generacji do współczesnych realiów. Auto skrócono i zmniejszono. Zastosowano nowocześniejsze rozwiązania techniczne. Trafic zyskał wyglądem na atrakcyjności dzięki innemu projektowi. Z przodu samochodu mogą usiąść 3 osoby. Podobnie jak u poprzednika wersje osobowe mają odpowiednio 6 do 9 miejsc siedzących. W tym samym roku Opel wypuścił bliźniaczy model – Vivaro, który w 2002 roku zdobył prestiżowy tytuł Van of the Year. Jednocześnie partner Renault – Nissan zaczął sprzedawać model bliźniaczy – Primastar.
Najważniejsze cechy stylizacji to m.in.: kroplowe reflektory i łukowe podwyższenie dachu. Samochód występuje w wersji z krótkim i długim rozstawem osi (długość zewnętrzna wynosi odpowiednio 4,78 i 5,18 m). Jego osobliwością jest występowanie wersji krótkiej z wysokim dachem, który zwiększa objętość ładowni z 5 do 7 m³. Dłuższe odmiany mieszczą 5,9 lub 8,3 m³.
W 2006 roku przeprowadzono facelifting, który wynikał, podobnie jak w przypadku Renault Master z wprowadzenia silników spełniających normę emisji spalin Euro 4. Obecnie sprzedawane modele mają, ze względu na wymagania cieplne filtra cząstek stałych większe otwory w zderzaku przednim. Stosowane wcześniej silniki 1.9 dCi o mocy 82 i 100 KM zastąpiono silnikiem o pojemności 2.0 dm³, regulowanym na dwie moce: 90 i 115 KM. Silnik 2.5 dCi rozwija teraz 146 KM zamiast wcześniejszych 135 KM i jest stosowany także w Renault Masterze, gdzie zastąpił silnik o pojemności 3.0 dm³ produkcji Nissana, który osiągał moc 136 KM. Rok 2006 przyniósł także dwie odmiany skrzyniowe (z wysoką i niską podłogą; tylko z pojedynczą kabiną), a także popularną we Francji kabinę na ramie (plancher cabine), która służy do budowy samochodów kempingowych, karetek pogotowia, sklepów obwoźnych, a także nadwozi chłodniczych. W roku 2011 wycofano z oferty silnik 2.5 dCi ponieważ nie spełniał on normy Euro 5[2].
Modele drugiej generacji od 2002 roku powstają w zakładach w Barcelonie (2007 r. - 67 561 szt.), mniejsze liczby pojazdów są produkowane od 2001 roku w zakładach koncernu General Motors w Luton w Anglii (2007 r. - 24 978 szt.).
Silniki |
- Benzynowe
Silnik | Pojemność skokowa [cm³] | Moc maksymalna [KM] ([kW]) przy obr/min | Maks. moment obrotowy [Nm] przy obr/min | Układ i liczba cylindrów | Układ rozrządu/ liczba zaworów | Przyśpieszenie (s) 0-100 km/h | Prędkość maksymalna km/h | Spalanie (l/100 km) średnio |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2.0 16V | 1998 | 120 (88)/4750 | 190/3750 | R4 | DOHC/16 | 14,5 | 160 | 10,3 |
- Diesla
Silnik | Pojemność skokowa [cm³] | Moc maksymalna [KM] ([kW]) przy obr/min | Maks. moment obrotowy [Nm] przy obr/min | Układ i liczba cylindrów | Układ rozrządu/ liczba zaworów | Przyśpieszenie (s) 0-100 km/h | Prędkość maksymalna km/h | Spalanie (l/100 km) średnio |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1.9 dCi 80 | 1870 | 82 (60)/3400 | 190/2000 | R4 | OHC/8 | 21,7 | 138 | 7,7 |
1.9 dCi 100 | 1870 | 100 (74)/3500 | 240/2000 | R4 | OHC/8 | 16,5 | 155 | 7,7 |
2.0 dCi 90 | 1995 | 90 (66)/3500 | 240/1600 | R4 | DOHC/16 | 19,0 | 145 | 7,9 |
2.0 dCi 115 | 1995 | 115 (84)/3500 | 290/1600 | R4 | DOHC/16 | 15,0 | 160 | 7,9 |
2.5 dCi 135 | 2464 | 135 (99)/3500 | 310/1750 | R4 | DOHC/16 | 15,2 | 165 | 8,6 |
2.5 dCi 150 | 2464 | 145 (107)/3500 | 320/1500 | R4 | DOHC/16 | 13,5 | 170 | 8,7 |
Trzecia generacja |
| ||
Producent | Renault | |
Zaprezentowany | marzec 2014 | |
Okres produkcji | od 2014 | |
Miejsce produkcji | Sandouville[3] | |
Poprzednik | Renault Trafic II | |
Dane techniczne | ||
Segment | van segmentu E dostawcze segmentu E | |
Silniki | Diesla: 1.6 dCi 90 KM, 115 KM, 120 KM, 140 KM | |
Skrzynia biegów | 6-biegowa manualna | |
Dane dodatkowe | ||
Modele bliźniacze | Fiat Talento Mitsubishi Express Nissan NV300 Opel Vivaro (2014-2018) | |
Konkurencja | Citroën Jumpy Citroën SpaceTourer Mercedes-Benz klasy V Mercedes-Benz Vito Peugeot Expert Peugeot Traveller Toyota ProAce Toyota ProAce Verso Volkswagen Transporter Volkswagen Multivan Hyundai H-1 |
Renault Trafic III po raz pierwszy zaprezentowano w marcu 2014 roku.
Trafic III powstał jako zupełnie nowa konstrukcja, która nie ma nic wspólnego ze starszym modelem. Pojazd dostępny będzie w dwóch konfiguracjach rozstawu osi (krótki i długi) oraz w dwóch wariantach wysokościach karoserii (niski, wysoki). Uwzględniając różne wersje napędowe i możliwości przewożenia ładunków pojazd dostępny będzie w 270 konfiguracjach[4].
Wersje bliźniacze |
Trzecia generacja Trafica ma największe w dziejach tego modelu grono bliźniaczych konstrukcji. Równolegle w 2014 roku na rynek pierwszy trafił model Vivaro spod znaku Opla, który z racji nowych porządków wprowadzonych przez PSA zniknął z rynku przedwcześnie w 2018 roku i został zastąpiony przez bliźniaczą konstrukcję względem Citroena i Peugeota.
W 2016 roku, dwa lata po debiucie Trafica, do sprzedaży trafił Nisan NV400, następca Primastara i konstrukcja Fiata – model Talento, który po zakończonej współpracy Włochów z PSA zastąpił model Scudo.
5 lat po premierze Trafica do grona bliźniaczych konstrukcji dołączy także model spod znaku Mitsubishi, które obecnie jest częścią koncernu Renault-Nissan. Model o nazwie Express produkowany będzie od 2019 roku we francuskich zakładach Renault z przeznaczeniem na rynek Australii i Nowej Zelandii.
Silniki |
Podstawowym silnikiem modelu będzie silnik wysokoprężny 1.6 dCi oferowany w kilku wariantach do wyboru w wersji z jedną turbosprężarką o zmiennej geometrii łopatek o mocy 90 KM i 115 KM, lub z dwoma niezależnymi turbinami i mocy 120 KM oraz 140KM[5].
Przypisy |
↑ Wymiary i masy Renault Trafic – poznaj podstawowe wymiary i masy dla samochodów Renault Trafic
↑ Renault Trafic broszura producenta rok 2011/2012
↑ Premiera nowego Trafica
↑ Nowy Renault Trafic. chceauto.pl, 2014-03-18. [dostęp 2014-05-03].
↑ Strona producenta
Linki zewnętrzne |
- Opis Trafica na stronie Renault Polska
|
Kategorie:
- Samochody dostawcze
- Samochody przednionapędowe
- Samochody Renault
- Samochody z lat 2010–2019
- Samochody z lat 2000–2009
- Samochody z lat 80.
- Samochody z lat 90.
- Samochody z napędem AWD
- Vany
(window.RLQ=window.RLQ||[]).push(function()mw.config.set("wgPageParseReport":"limitreport":"cputime":"0.268","walltime":"0.417","ppvisitednodes":"value":4821,"limit":1000000,"ppgeneratednodes":"value":0,"limit":1500000,"postexpandincludesize":"value":80050,"limit":2097152,"templateargumentsize":"value":45038,"limit":2097152,"expansiondepth":"value":11,"limit":40,"expensivefunctioncount":"value":2,"limit":500,"unstrip-depth":"value":0,"limit":20,"unstrip-size":"value":2486,"limit":5000000,"entityaccesscount":"value":0,"limit":400,"timingprofile":["100.00% 273.020 1 -total"," 62.29% 170.072 3 Szablon:Auto_infobox"," 34.19% 93.343 81 Szablon:Infobox_wiersz_dodaj"," 20.04% 54.722 3 Szablon:Navbox"," 20.02% 54.647 1 Szablon:Samochody_Renault"," 19.90% 54.332 6 Szablon:Flaga"," 14.94% 40.783 1 Szablon:Przypisy"," 13.24% 36.143 9 Szablon:Infobox_nagłówek_dodaj"," 7.15% 19.521 1 Szablon:Cytuj_stronę"," 7.08% 19.331 42 Szablon:Infobox_wiersz"],"scribunto":"limitreport-timeusage":"value":"0.020","limit":"10.000","limitreport-memusage":"value":926541,"limit":52428800,"limitreport-logs":"parent:title = "Szablon:Navbox"n","cachereport":"origin":"mw1320","timestamp":"20190423153407","ttl":2592000,"transientcontent":false););"@context":"https://schema.org","@type":"Article","name":"Renault Trafic","url":"https://pl.wikipedia.org/wiki/Renault_Trafic","sameAs":"http://www.wikidata.org/entity/Q1140952","mainEntity":"http://www.wikidata.org/entity/Q1140952","author":"@type":"Organization","name":"Contributors to Wikimedia projects","publisher":"@type":"Organization","name":"Wikimedia Foundation, Inc.","logo":"@type":"ImageObject","url":"https://www.wikimedia.org/static/images/wmf-hor-googpub.png","datePublished":"2007-11-01T11:56:36Z","headline":"samochu00f3d dostawczo-osobowy typu van"(window.RLQ=window.RLQ||[]).push(function()mw.config.set("wgBackendResponseTime":155,"wgHostname":"mw1322"););